Magnus Helmner utnämnd till Månadens Stockholmare

Sedan 2003 har Magnus Helmner arbetat för hemlösa och utslagna i Stockholm genom den ideella organisationen Ny Gemenskap som bland annat samarbetar med Equmeniakyrkan. Nu är han utnämnd till Månadens Stockholmare.

Denna text publicerades första gången den 3 februari, 2014. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

IMG_3235edited_Magnus_Helmner-460x182

När Ny Gemenskap för ett par år sedan tvingades lämna Kammakargatan och flytta till Västberga tog Magnus kontakt med kyrkorna och startade en ett café i Korskyrkan  tillsammans med Ny Gemenskap, Korskyrkan, Immanuelskyrkan och flera andra kyrkor på Norrmalm. Detta café är Magnus nu ansvarig för. Ny Gemenskap/Korskyrkan är en öppen mötesplats för de som lever i hemlöshet och annan utsatthet.

Han är även initiativtagare till ”Jul i Gemenskap” i Immanuelkyrkan. Ett samarbete med kyrkor och en rad hjälp- och frivilligorganisationer i Stockholm. Det gemensamma projektet erbjuder ett värdigt julfirande för de gäster som kommer från hemlöshet, ensamhet, fattigdom.

Juryn motiverar sitt val med orden ”Han gör Stockholm till en mänskligare storstad, där det finns möjlighet till gemenskap och sammanhang för alla.”

Läs mer om utnämnandet från Stockholms stad här