Manifestation för fred i Israel och det ockuperade palestinska området

I tio års tid har Sverige, genom Sveriges kristna råd – Kyrkorna tillsammans – och samverkande organisationer, stöttat folken i Israel och Palestina i deras arbete för en rättvis fred genom det ekumeniska följeslagarprogrammet.

Denna text publicerades första gången den 17 september, 2012. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Medborgarplatsen i Stockholm, fredag den 5 oktober klockan 15.00–17.00

Några veckor före påsken 2001 mottog Kyrkornas världsråd ett brev från kyrkoledare i Jerusalem. Ett brev med en vädjan om att omvärlden skulle hjälpa dem att återupprätta ett ömsesidigt förtroende mellan palestinier och israeler och återupprätta fred och säkerhet för människorna. De vädjade om stöd från världens alla kyrkor att manifestera en rättfärdig fred. Då formades det ekumeniska följeslagarprogrammet. Mer än tusen följeslagare, från 22 länder, har under tio års tid gjort tjänst i programmet och över 200 av dem är från

Sverige. Behovet av fred och försoningsarbete finns kvar och likaså finns vilja och strävan efter fred kvar hos israeler och palestinier. De behöver vårt fortsatta stöd.

Kom till Medborgarplatsen i Stockholm och visa ditt stöd för arbetet med en rättfärdig fred i Israel och Palestina. Kom och se vår fotoutställning med bilder tagna av följeslagare. Kom och lyssna till talare och musik. Kom och hjälp till för fredens skull.

Ekumeniska följeslagarprogrammet, Swedish Ecumenical Accompaniment Programme in Palestine and Israel (SEAPPI) är ett Sida-finansierat arbete inom Sveriges kristna råd i samarbete med Gemensam framtid, Svenska Kyrkan, Diakonia, Kristna fredsrörelsen, KFUM, Socialdemokrater för tro och solidaritet, Sabeel i Skandinavien, Justitia et Pax, Sveriges Ekumeniska Kvinnoråd, Individuell Männsikohjälp,  Sensus och Bilda.