Nio grälla folkracebilar berättar om Guds rike

Vi åkte på slingriga vägar och i hagarna betade kor. Plötsligt stannar vi vid en uppfart och (minst) nio häftiga folkracebilar, rosa och gröna och allt därtill, står där mitt i idyllen.

Denna text publicerades första gången den 27 augusti, 2014. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Efter gudstjänstbesök i söndags i sommarhemmet för Svanskog-Mos missionsförsamlingar fick jag följa med min kollega Anja Wändal och hennes man Anders på en snabbrunda i deras hemtrakt. Här i denna fagra Värmländska bygd, några hundra meter från Dalslandsgränsen och en bra bit från storstäder, har de en unik och fantastisk verksamhet. Folkrace!

”Det började för fem år sedan med ett tonårsläger i Sillerud med folkraceprofil ” berättar Anja och Anders. Jorma Oksa och Anders fanns redan då i spetsen. Efter lägret växte verksamheten till att bli också i terminerna. I Svanskog ska man ha gått ur klass 8 för att få vara med, det är då man kan få folkracelicens. På måndagskvällar möts man i missionskyrkan och några stannar för scouting och andra åker ut för garagehäng där de mekar och sätter ihop nya bilar, sådana som sedan går på tävlingar och bli skolbilar för kommande folkraceläger.
Det kan vara sådär 15 personer som mekar där i garaget. Ibland kommer det äldre ungdomar som varit med förr men som vill hänga med de andra för att inte tappa sammanhållningen.

Verksamheten är häftig och kul. Men den är också svår och krävande. Livet för ungdomar på landsbygden är inte bara idyll. Alkohol och sociala problem finns där. Alkoholdebuten har för många varit tidig och bilkörning har inte alltid skett lagligt och med nödvändig kunskap.
Detta är därför en mycket medveten satsning för ungdomar i bygden och för flera har detta blivit en räddning.
Här möts unga människor till sammanhållning, drogfritt, socialt hållbart alternativ. Motorsporten har höga miljökrav och miljötänket är stort! Allt återvinns och bilarna går på etanol. För många unga människor blir detta en livsskola och en god utmaning. Här möts de också av vuxna människor tror på dem och som visar på att det också finns en Gud som tror på dem!
Ibland blir Guds rike mycket tydligt. Och ärligt talat hade jag inte förväntat mig att se det i ett gäng grälla folkracebilar.