Nostalgi och framåtanda vid avslutande distriktsårsmöte

Denna text publicerades första gången den 4 april, 2014. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Sista distriktsstyrelsen

En epok är nu över och en ny redan påbörjad. Övre Norrlands distrikt av Svenska Missionskyrkan har haft sitt allra sista årsmöte och är nu formellt avslutat och på alla sätt och vis del av Equmeniakyrkan Region Nord.
– Vi firar tacksamheten över det som har varit och vet att detta är inte slutet på en gemenskap utan början på en ännu större. Med de orden inleddes den festmiddag som avslutade årsmötesdagen i Åskyrkan, Kvarnåsen.

De tre senaste (sista) distriktsföreståndarna Klas Johansson, numera regional kyrkoledare, samt tillresta Barbro Nilsson och Inger Svantesson var på plats hela dagen för att återse vänner och prata om förr, nu och framöver. Inspirerande seminarier om Bön (Paul Lindblad, Vilhelmina) och Livsnära smågrupper (Elisabeth Strand, Skellefteå) samt samlingar för Förtroenderådet föregick själva årsmötet. Under årsmötet, som leddes av Per-Martin Jonasson, var den viktigaste frågan fördelningen av kvarvarande resurser som är öronmärkta för övre Norrland. Årsmötet beslutade att prioritera de viktiga ungdomsverksamheterna Bibelfjäll, Fjällkonfa och Nyårslägret, som alla är beroende av att Hemavan Fjällstation finns kvar. Därutöver beslutade årsmötet att avsätta medel för mer resurser till församlingsutveckling samt till Equmenia Nord.

Tidernas sista distriktsstyrelse avtackades med tal av Klas Johansson och gåvor i form av vackra glasänglar. I den avgående styrelsen ingick Niclas Clausén (ordf), Jan Svensson, Karin Kopparmalms-Lindblad, Anders Nyström, Phill Taylor, Stellan Sundberg och Sven-Erik Bågfors.

Under middagen sammanfattade Barbro Nilsson sina minnen från tiden som distriktsföreståndare:
– Det mest påtagliga var och är: Vilken anda, vilken gemenskap!
Inger Svantesson uttryckte samma värme:
– Det är något alldeles speciellt med övre Norrland. Jag är väldigt tacksam och ni är för alltid en del av mitt hjärta.
I den avslutande andakten talade Inger Svantesson om att stora under ska ske.
– Ha tro, tillit, förtröstan och vila i Gud. Våga öppna ögonen och se. Väckelsen ska komma norrifrån och vi får vara med.

Inger, Klas, Barbro
Klas Johansson, f d distriktsföreståndare (nu regional kyrkoledare), flankerad av sina företrädare Inger Svantesson (t v) och Barbro Nilsson

/Irene Strålberg