Ny strategisk plattform på väg…

Observera

Denna text publicerades första gången den 9 mars, 2011. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Nja, kanske inte ny men helt klart en nyare version än den som ligger på hemsidan idag. Till helgens styrelsemöte inom GF hade Strategisk Plattform (SP) kortats ner och slipats på utifrån en del synpunkter som inkommit. Styrelsen beslöt också att de Strategiska inriktningarna inte kommer ses som en del av SP utan som en konsekvens av den. Så SP mynnar ut i  tre ledord som vi känner igen sedan tidigare: ”Inåt – Utåt – Framåt”. Dessa kommer då prägla den nya kyrkans verksamhetsplan på kort såväl som längre sikt. I det korta perspektivet kommer det första vi under det första verksamhetsåret lyfta fram tre smakprov eller spjutspetsar eller flaggskepp eller vad vi nu skall kalla dem. Dessa tre har en huvudsaklig bäring på vart och ett av dessa områden men kan också inom varje område ha dessa tre riktningar. Krångligt? Alltså vi föreslår att inom ledordet INÅT första året satsa på ”Bibelläsning och bön”. Då är ju detta en riktning inåt men på många sätt hoppas vi ju att konsekvensen blir en riktning såväl UTÅT som FRAMÅT. Alla satsningar hämtar vi från ”Förhållningssätten” i SP. Inom ”UTÅT” vill vi fokusera på uppdraget och inom ”FRAMÅT” på trovärdighet. En del tankar finns såklart redan nu men vi behöver till konferenshandlingarna trycks i början av april vara ännu mer tydliga och konkreta och därför möts den lilla gruppen nästa vecka igen för att fortsätta samtalet.

Idag skall det jobbas med webb och den nya SP hoppas jag kan ligga på hemsidan innan helgen…

/Lasse Svensson