Ny succé för körhelg

Rapport från den lyckade körhelgen i Karlstad.

Denna text publicerades första gången den 19 maj, 2017. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Körhelg i Karlstad med Robert Sund

Intresset för körhelgen i Tingvallakyrkan i Karlstad 1 – 2 april blev större än någon vågat hoppats! Körsångare från hela landet kom för att få sjunga med den legendariske körledaren Robert Sund och många fick stå på väntelista för att få delta!

Glädjen och engagemanget var stort från de runt 110 körsångarna som fick förmånen att vara med! ”Fantastiskt att få delta i en så stor kör och att Robert fick oss att sjunga med en härlig klang! Åker hem med ett leende på läpparna och värme i själen!” säger en av körhelgens deltagare Ing-Marie Söderberg.

Robert Sund lockade fram glädje och skratt samtidigt som han repeterade med stor noggrannhet! ”Proffsig körledare som gett fantastisk sångarglädje”, hörs från deltagarna. ”En väldigt rolig upplevelse att få sjunga med Robert Sund! Vilken kör vi blev!” säger David Partain.

Körsångarna fick ta del av Roberts gedigna erfarenhet som körledare och han förmedlade en känsla av respekt för den kapacitet som körsångarna visade, som på så kort tid hann lära så många sånger!

Körsångarna bjöd till konsert lördag kl 18 och musikgudstjänst på söndag kl 11 under Robert Sunds ledning.

”Inspirerande och intensivt! Roliga sånger! Fantastiskt att få sjunga med en så legendarisk körledare som Robert Sund! Tack Tingvallakyrkan för all service, inget var omöjligt!” säger Elisabeth Ahlstrand

Från Linköping deltog en hel körgrupp som gjorde helgen som en gemensam körresa! Stor uppslutning var det också från Centrumkyrkans kör i Säffle och Karlstadskören Da Capo. ”En inspirerande helg där jag tillsammans med nästan hela vår kör från Linköping fick göra den här upplevelsen tillsammans med så många härliga människor från hela landet! Vilken glädje!” säger Birgitta Jacobsson Linköping.

Körledare och organist Jacob Wessbo som rest från Linköping med sin kör till Karlstad är nöjd. ”Det är nyttigt, kul och inspirerande att som körledare få vara med och sjunga och att se hur en så duktig körledare hanterar en så stor kör!”

Kyrkorummet fylldes av ”Hela världen fröjdes Herran… Kom från orter när och fjärran…” Jacob Wessbo vid orgeln tillsammans med kör och församling fick sången att lyfta! ”Ett ögonblick som berörde mig starkt”

”En välorganiserad körhelg med mycket entusiasm från en fantastisk körledare. Fint att den andliga dimensionen kom fram” säger en annan röst från körhelgens deltagare.

Från värdförsamlingen hörs också ord av tacksamhet för hela helgen! Henrik Larsson, församlingsmusiker i Tingvallakyrkan, har samarbetet med Musikproducent Marie Rindborg inför körhelgens upplägg.

Strålande samarbete och fantastiskt kul när det går av stapeln och allt fungerar!

Sångarförbundet vill rikta ett stort TACK till Tingvallakyrkans församling för sitt värdskap i körhelgen och för den gästfrihet som vi fick ta del av! ”Tack för ett utomordentligt omhändertagande av oss alla!”

Tack också till Studieförbundet Bilda!

”En toppenhelg när man fick ladda batterierna! Stimulerande att få sjunga tillsammans! TACK! Ser fram emot flera helger mer körsång” säger en av helgens deltagare!

… och det blir mer! Boka körhelg 14-15 oktober i Hässleholm!

/Marie Rindborg