Nya församlingen VOIS

hermen-derki-vois

Vi Intervjuar Hemen Derki, pastor i VOIS som nu finns i Norrköping och Linköping och som officiellt blev en del av Equmeniakyrkan under kyrkokonferensen i Helsingborg 2023.

Hur arbetar ni med unga vuxna?
Vi har ingen speciell verksamhet för just unga vuxna. Istället försöker vi få dem att känna sig välkomna på ordinarie gudstjänster och församlingsliv. Det kan handla om att anpassa musik och predikan på ett sätt som känns relevant för dem, samt att visa unga vuxna på våra sociala medier för att skapa igenkänning.

Vad tänker du att vi som kyrka behöver göra för att fler unga vuxna ska komma till tro?
Ställ frågan till redan troende unga vuxna: ”Vad behöver ni för att ni ska känna att gudstjänsten är till för er”. Om man når de redan troende så kommer det även spilla över på de som ännu inte kommit till tro.

Vad är det bästa med ditt jobb som pastor? Vad inspireras du av?Jag inspireras av att se människor i alla åldrar växa in i sin tro och ta nya steg i t ex gemenskapen, tjänande och personlig kallelse. Ett exempel ett äldre par som bestämt sig för att döpa sig eller en ung tjej som fått ta del av Andens gåvor.

Vad betyder din egen tro på Jesus för dig i vardagen?
Det betyder allt. Jag kan inte tänka mig ett liv utan Jesus.

Vad drömmer du om i livet, här på din ort eller i församlingen?
Siffror är inte viktiga och att växa i antal är inget självändamål. Men jag drömmer om att få se fler människor få komma till tro på Jesus och att det sedan får leda till ett lärjungaskap som syns.

Hur tror du att vi bygger framtidens ledare för kyrkan?
Oj, stor fråga. Om jag bara fick välja en sak så skulle det vara att hjälpa nya ledare att få ett större fokus på Jesus, som sedan får leda till en iver till att sprida Honom till andra.