Om äventyr och liv i överflöd

Denna text publicerades första gången den 6 november, 2012. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Idag har jag pratat om äventyr. Jag har använt det för att beskriva vårt höstlov – en resa till en stor stad med våra tre barn. Äventyr betyder då något som är både roligt och jobbigt. Enligt uppslagsboken betyder äventyr något spännande, ovanligt och lite farofyllt. Just detta äventyr var kanske inte så farofyllt, men det är i alla fall både jobbigt och roligt att vara fem personer i olika åldrar, med olika behov, på en helt ny plats. Mat behöver intas i hyfsat rätt tid och helst ska den smaka tillräckligt bra, för alla. Små barn behöver sova ganska mycket, men lite större barn vill inte sova mycket. Det är många viljor och olika sinnesstämningar. Mycket trafik och enormt många intryck. Samtidigt är det härligt och roligt, att få se berömda platser, göra upptäckter och upplevelser och att få vara tillsammans. Och vårt höstlov har definitivt inte varit tråkigt.

När Jesus gick omkring och byggde relationer till människor och kallade dem till att bli lärjungar, var det knappast något entydigt lätt eller roligt liv de kallades till. Inte heller ett tråkigt. De kallades till ett äventyr. Till liv som är på riktigt. Som innehåller både det jobbiga och det roliga.

Så är det också på många sätt när vi nu bygger vår nya kyrka. ”En kyrka för hela livet där mötet med Jesus Kristus förvandlar – mig, dig och världen.” Det är ett äventyr, i ordets fulla bemärkelse. Det är en resa vi gör, ofta på helt oprövad mark. En kyrka för hela livet innebär nya situationer, nya människor, nya berättelser. Det är ingen lätt resa. Inte heller en tråkig. Det är en jobbig och rolig resa. För så blir resor när vi tar livet på allvar. Så blir livet när vi tar människor och sammanhang på allvar. Ett liv i överflöd.

”Jag har kommit för att de skall ha liv, och liv i överflöd.” (Joh 10:10)

/Sofia Camnerin