Om Betaniastiftelsen

Denna text publicerades första gången den 10 september, 2014. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Betaniastiftelsen utbildade sjuksköterskor och bedrev sjukhusvård och sjukhem i Göteborg, Stockholm och Malmö.

Betaniastiftelsen har sina rötter i en förening för diakonissor som bildades i Göteborg år 1900. Denna förening med namnet Betania kom elva år senare att få namnet Betaniastiftelsen och uppgå i Metodistkyrkan i Sverige.  Redan i stiftelsens allra första stadgar från år 1900 står att verksamheten ska bedrivas utan avseende på de hjälpbehövandes religiösa bekännelse.

Stiftelsen ägde även en fastighet på Grev Turegatan i Stockholm där vårdverksamhet bedrevs under åren 1935 – 2005.

Själva sjuksköterskeskolans arkiv (Betaniastiftelsens sjuksköterskeskola) är mycket välbevarat och finns på Stockholms stadsarkiv, referensnummer SE/SSA/1060.

På Riksarkivet i Arninge finns Betaniastiftelsens arkiv med referensnummer SE/RA/780049, men andelen ordnade handlingar i det arkivet är mycket mindre än sjuksköterskeskolans arkiv hos Stockholms stadsarkiv.

Betaniastiftelsen samarbetar idag med Stockholms sjukhem och kyrkan i Falun, och har börjat ett samarbete med Teologiska Högskolan i Stockholm.

Laura Neill, arkivarie

Källor: