På hjärtat med Karin Wiborn. Podcast.

31. vecka 41 – Samhälle och diakoni samt Belarus

Den här veckan ber vi för Equmeniakyrkans diakoner som har ett särskilt ansvar för församlingens tjänst, såväl den inbördes hjälpen som den utsträckta handen som delar ut åt alla efter vars och ens behov. I ett av de löften diakoner ger vid ordinationen lovar de vara Kristi tjänare i församling och samhälle, förmedla Guds ord, ge omsorg, erbjuda gemenskap samt särskilt stödja människor i utsatta livssituationer och stå på de förtrycktas sida.

Equmeniakyrkan samarbetar med Baptistunionen där som i det diakonala arbetet har barmhärtighetssystrar som verkar på liknande uppdrag som våra diakoner. Förtrycket mot kristna kyrkor ökar och gör stöd från andra håll svårare, varför det är viktigt att fortsatt stödja samarbetet med Baptistunionen i Belarus och deras barmhärtighetssystrar som kommer i kontakt med barnhem, familjehem, hem för funktionshindrade, sjukhus, fängelser, alkoholrehabilitering och skolor.

Tillsammans med församlingar runt om i landet ber biträdande kyrkoledare Karin Wiborn för nationellt och internationellt arbete inom Equmenia och Equmeniakyrkan varje vecka i den här bönepodden.

På hjärtat med Karin Wiborn
31. vecka 41 – Samhälle och diakoni samt Belarus