Stöd till skolor

Förbundskyrkan i Ecuador driver tre grundskolor. En av dem ligger i ett område med mycket hög fattigdom och social utsatthet. Den skolan får visst stöd av utbildningsministeriet som ser den som strategisk. Equmeniakyrkan bidrar med ekonomiskt stöd till tex lärarlöner och upprustning av lokaler och utrustning. Vår missionär Gunilla Eliasson erbjuder samtalsstöd för elever och föräldrar en dag i veckan.

Skolan Francisco Aigaje ligger högt uppe i Anderna, ca 3600 meter över havet. Skolan ligger i byn Cuarto Lote och är den enda skolan i byn och i de omkringliggande byarna. Barnen går där från förskolan till årskurs 6. I det här området är alla kichwa, en av Ecuadors ursprungsbefolkningar. Skolan satsar på att stärka barnens stolthet över att vara just kichwa. Skolan fokuserar också på att vårda skapelsen och tex lära sig att plantera.

Människorna i det här området är mycket fattiga och deras möjlighet att betala skolavgift som ska täcka lärarlöner är minimal, nästan obefintlig. Därför bidrar Equmeniakyrkan med stöd till lärarlöner. Tidigare har det varit två lärarlöner. Nu är det en lärarlön. Resterande lärare får sina löner från staten som ser att skolan håller hög kvalité och vill bidra till skolan. Utan bidraget från Equmeniakyrkan skulle än fler årskurser få undervisning samtidigt i samma klassrum.

”Vilken känsla att idag äntligen få möta våra elever till en hel skoldag på plats här i vår skola Francisco Aigaje”, sade Norma Chimarro som är rektor på skolan när vi besökte dem den 15 mars i år. Efter två års studier i hemmen och nu mot slutet delvis på plats i skolan så var hela skolan äntligen tillsammans igen.

Norma fortsatte berätta hur dessa två år har påverkat många barn negativt. Flera har inte haft möjlighet till att studera digitalt, andra har varit isolerade och tyvärr har vissa blivit utsatta för våld. ”Vi har mycket att ta igen och det kommer vi att göra”, sade Norma.

Equmeniakyrkan finansierar en lärarlön på skolan och särskilda insatser. Nu senast kanaler för att leda bort regnvattnet så att skolgården inte blir en pool. Skolgården syns bakom Norma.

Utöver detta så arbetar också Equmeniakyrkans missionär Gunilla Eliasson i snitt en dag i veckan på skolan. Detta för att erbjuda samtalsstöd för barn och föräldrar som ett svar för att bemöta de negativa följderna av pandemin.

Norma
Region: