Radioprogrammet Släktband

Denna text publicerades första gången den 2 februari, 2015. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Måndag den 2 februari 10.35 sändes programmet Släktband som den här gången handlade om två baptistpionjärer. Länk till programmet hittar ni här.

Nilsson
FO Nilsson

Sjömannen Fredrik Olaus Nilsson som blivit omvänd bland metodister i USA återvände till Sverige 1842 för att verka som sjömansmissionär i Göteborg. 1847 övergick han till baptismen och döptes i Hamburg. Ett år senare hade han fått några anhängare. Fem personer döptes i havet i Vallersvik i Halland den 21 september 1847 och den första baptistförsamlingen i Sverige bildades. 1851 landsförvisades han och verkade först en tid i Köpenhamn för att därefter åka vidare till USA. 1860 benådades han och återvände till Sverige. 1868 återvände han till USA där han dog i Houston, Minnesota 1881.

E V Sjöblom

Edvard Vilhelm Sjöblom var Baptistsamfundets första missionär i Kongo dit han reste 1892 för första gången. En av hans uppgifter var att undersöka var Svenska Baptistsamfundet kunde öppna ett eget missionsfält. Han reste vida omkring och under sina resor fick han se den grymma behandlingen av de infödda. Han vann internationell berömmelse genom att i pressen avslöja den omänskliga behandlingen av Kongofristatens befolkning. Han dog på missionsstationen Ikoko 1903.

av Magnus Lindvall, arkivarie

Litteratur:

J Byström, ”En frikyrklig banbrytare” (1910)

A Svärd, ”Vit man i svart land” (1942)

D Lagergren, ”Konflikt i Kongo” (1971)