#rättilltro Namninsamling – Vi uppmanar Migrationsverket att respektera konvertitens tro

Denna text publicerades första gången den 8 december, 2018. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Religionsfriheten är inskriven i grundlagen. Jag och många med mig ifrågasätter om respekten för människors tro gäller alla i Sverige när vi ser Migrationsverkets bedömning av konvertiter i asylprocessen. Jag anser att myndighetens hantering av dessa ärenden är i starkt behov av en uppdatering.

Som jag också sa i Sändaren anser jag att vi behöver ett folkligt uppror, att vi säger vår mening. Detta är vi som gemenskap med och gör på flera håll, bland annat genom SKR. På många sätt kan vi göra insatser för att synliggöra problematiken med Migrationsverkets bedömning av konvertiter. Equmeniakyrkan skickade igår ut ett nyhetsbrev till församlingarna samt ett pressmeddelande om att vi har tackat ja att vara med till Pingst initiativ om att kartlägga konvertitärenden i asylprocessen.

Nu tar vi nästa steg i vårt uppror och tillsammans med Pingst, Svenska Alliansmissionen samt Evangeliska frikyrkan kommer vi den närmsta månaden ha en namninsamling ute i församlingarna. Min förhoppning är att vi kommer få in namnunderskrifter från hela Sverige och att du och din församling vill vara med.

Nedan finner du underlag för namnunderskrifter att skriva ut samt en affisch.

Namnunderskrifterna kommer att överlämnas till Migrationsverket i mitten på januari nästa år.

Med detta hoppas vi att vi tillsammans kan bidra till att få en helhetsbild på beslut kopplat till konversion och på så sätt också stödja våra vänner som söker asyl.

Immanuel – Gud med oss!
Varma hälsningar
Lasse Svensson
Kyrkoledare