Rota i det förflutna

Denna text publicerades första gången den 16 december, 2010. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Den här veckan ägnar många av oss en del tid åt arkivering av gamla papper. Mycket kan slängas, men det är också mycket som är värd att bevaras i Missionskyrkans arkiv. Själv har jag gått igenom 20 års Europaarbete. Spännande att se hur man tänkte och planerade för två decennier sedan, då Europakartan ritades om.  Jag kunde inte låta bli läsa lite i gamla reserapporter, där mina dåvarande kollegor åkte till områden som länge hade varit stängda för insyn från väst. Områden, som idag är en del av EU.

Mitt i allt detta kom min kollega, som bland allt Kongo-material hittade ett fotoalbum från 50-talet: ”Det här är ditt, du som är Asien-sekreterare”. Bilder på missionärsbarnen i Japan. De var många. Då hade vi flera missionärer i landet, ett nyöppnat missionsfält då. Idag ser vi frukten, ett självständigt samfund som heter Japanska förbundskyrkan. Vid denna bild står det: Hayashi:s familj välkomnar Dan och Margareta till Kurashiki. Några kända namn i missionssammanhang finns i albumet. Vilken annorlunda barndom de hade! När jag bläddrar i albumet tänker jag på detta, att vårt missionsarbete är inte här och nu bara, utan är insatt i ett sammanhang som sträcker sig över tid. Vilket medför ett stort ansvar. Bra att bli påmind om när vi nu lever i annandagsinsamlingens tid.