Så går vi vidare!

Denna text publicerades första gången den 13 januari, 2011. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Vinterkonferensen är i det närmaste slut och sändning vidare pågår. För GF-processen har det varit viktiga dagar och jag tycker att vi mer och mer samtalar om riktigt centrala frågor och vi är många som gör det. Det blir mer och mer tydligt att GF inte är en egen storhet utan vi tillsammans. Ganska självklart egentligen men sådana saker behöver landa i oss och vi behöver göra det till vårt eget. Vi har fått lyssna till samtal om sårbarhet och det är just det vi blir i GF-processen – sårbara. Vi öppnar upp och ifrågasätter och vänder och vrider på andra och oss själva av den enkla anledningen att vi hör samman och behöver varandra för att fullfölja uppdraget om att vara ljus och salt för Sverige. Dvs vara något viktigt som berör. Det är vi bara som trovärdiga lärjungar som pekar på Jesus Kristus tillsammans. Sedan är det helt klart att vi INTE bygger en åsiktsgemenskap och att bredden inte får tappas, att den nya kyrkan vi bygger skall ännu bättre bygga stöd för hela bredden i våra församlingar. Det jobbar vi på nu i de strategiska överväganden som vi gör inför en ny kyrkas bildande, överväganden som ligger till grund för budget, tjänster och allt som vi tillsammans behöver för att hjälpa församlingarna att skärpa sina verktyg för fortsatt och fördjupad tjänst.

/Lasse Svensson