Sångarförbundets stipendiat 2023

kitte-strom-stipenidat-2023

Varje år delar Equmeniakyrkans Sångarförbund ut ett stipendium på 15 000 kr till ”en person eller grupp som bidrar eller har bidragit till att stimulera vokalmusiken inom Equmeniakyrkan”. Årets stipendiat är Kitte Ström. Kitte är körledare, sångpedagog, sångerska och låtskrivare som bland annat leder kören Chorus Celeste i Stuvstakyrkan. Hon har skrivit Jazzmässan I din härlighet som Sångarförbundet ger ut och som finns att beställa på Nya Musik.

Styrelsens motivering:

Kitte Ström har under många år verkat som vokalmusiker och körpedagog inom Equmeniakyrkan. Hon har på ett mycket generöst, inspirerande och målmedvetet sätt delat med sig av sin gedigna kunskap till andra. Med varsamhet och lyhördhet har hon hjälpt människor att växa, väl förankrad i sin tro och sitt uppdrag. Genom sitt trogna och hängivna arbete har Kitte gett en musikalisk bredd till Equmeniakyrkans musiktradition, inte minst genom sina egna kompositioner.