Sommarby i Östervåla för 35:e gången

’- Jag känner tacksamhet och glädje, säger sommarbygeneralen Ulf Nilsson efter årets sommarby. Att se alla fina barn som pysslar, sjunger och har roligt gör mig så glad.
Har det hänt något i just din församling under sommaren? En bra gudstjänst, en intressant föreläsning, ett läger eller något annat spännande. Hör av er!

Denna text publicerades första gången den 12 augusti, 2015. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

IMG_0586-2

– Jag känner tacksamhet och glädje, säger sommarbygeneralen Ulf Nilsson efter årets sommarby. Att se alla fina barn som pysslar, sjunger och har roligt gör mig så glad.

I 35 år i rad har vecka 31 varit vikt för Sommarby i Östervåla. Orten Östervåla i Norduppland har ungefär 1500 invånare och ortens Equmeniaförsamling, Östervåla Missionsförsamling, har ungefär 150 medlemmar. En vecka varje sommar strömmar barn och vuxna, bofasta och sommargäster till Missionskyrkans park. Det brukar vara minst 150 barn och åtminstone det dubbla antalet vuxna varje dag.

Strax före tio börjar deltagarna dyka upp och Ulf Nilsson och hans handdocka hälsar på alla barn som kommer. Klockan tio inleds dagen med ropet ”Fram med sommarbyhumöret – alla får vi vara med…” som följs av sommarbysången.

Traditionen sägerIMG_1397-2 också att professorn (Ulf Nilsson) och Leonardo (Lennart Hognert) ska försöka sig på ett experiment inför alla barn. Experimentet slutar alltid med att Leonardo blir blöt till barnens förtjusning. Efter samlingen går barnen ut i olika åldersindelade grupper. Fram till klockan tolv sjunger man, leker, pysslar, fikar och lyssnar till andakten i sina grupper. För de vuxna finns ett välbesökt café där man kan träffa gamla och nya vänner.

– Den bästa dagen på Sommarbyn tycker jag är onsdagen, säger Ulf Nilsson. Då åker vi och IMG_2100-2hämtar alla som vill och kan från ortens äldreboenden och bjuder på fika. Att se de allra äldsta och de allra yngsta tillsammans är en fröjd. Gemenskapen som vi ledare får uppleva under veckan är också en viktig bit.

Över 50 personer, församlingens medlemmar och vänner, ställer upp som ledare varje år. Kanske blev det i år den sista sommarbyn i församlingens historia. Ledarstaben blir färre och trots att man försökt dragit ned på aktiviteter så är det ändå svårt att hitta ledare som kan planera och förbereda allt.

IMG_2528-2– Visst känns det sorgligt att det tar slut men vi känner stor tacksamhet inför de här åren och tror att vi kommer att hitta andra möjligheter att nå ut till samhället. Det känns viktigt att alla barn har möjlighet att göra något roligt på sitt sommarlov och att de får höra om Jesus.

Har det hänt något i din församling under sommaren? En bra gudstjänst, en intressant föreläsning, ett läger eller något annat spännande. Hör av er!