Sommarhälsning

Denna text publicerades första gången den 11 juni, 2018. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

När blommorna doftar som mest hälsar de oss från själva Livets källa:  ”Kristus lever, där han går, blommar evighetens vår…” Livet vill oss något! Lyssna, känn, lev!

Den här sommaren kom ovanligt tidigt, maj har för många av oss varit en oväntad extra sommarmånad. Oväntat kom också förändringen vad det gäller tjänsten som regional kyrkoledare. Tidigt i maj blev det klart att jag, Lena Bergström, i september tillträder en annan tjänst i Equmeniakyrkan och därmed lämnar uppdraget som regional kyrkoledare i höst. Jag blir verksamhetsledare för Brobygge – dialog med livet, 50% och evangelist i Region Stockholm, 25%. Tjänsten är placerad på kansliet i Alvik, Stockholm.

Jag har verkligen uppskattat att få arbeta i Region Nord och hade nog trott att jag skulle stanna längre på min post. Det har varit och är en glädje att möta församlingar och medarbetare här i Nord, i samtal och gudstjänst! Jag har i flera år levt med orden ”Där du går ska din väg öppnas för dig, steg för steg” som en återkommande sång inom mig. Och så har det varit. Steg för steg. Nu öppnades vägen åt det här hållet och jag är tacksam för vägen jag gått och för den som ligger framför.

Vad det gäller efterträdare som regional kyrkoledare kommer en tillförordnad regional kyrkoledare att utses av kyrkoledaren, sedan följer det en nomineringsprocess där församlingar får nominera personer och så blir det ett  val vid nästa års kyrkokonferens. Mer information om detta kommer framöver. Vi rekryterar även en samordnare för arbete med asylsökande till kontoret, och hoppas kunna presentera ny medarbetare i höst.

Regionkontoret är obemannat stora delar av sommaren. Lena Bergström går (i stort sett alltid) att nå per telefon men har semester från den 4 juli – 5 augusti. Välj gärna sms i första hand under den tiden, eller epost om det inte brådskar.

Så fortsätter arbetet för Guds rike, i stort och smått. Med önskan om en god sommar!

Guds välsignelse och glädje önskar jag er alla!

Lena Bergström

Regional kyrkoledare, Equmeniakyrkan Region Nord