Sorgens dag i Pakistan

Denna text publicerades första gången den 7 januari, 2011. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Läste just i CLAAS nyhetsbrev om mordet i måndags på toppolitikern Salman Taseer i Pakistan. (CLAAS är en kristen organisation som arbetar med rättsfall i Pakistan kopplade till diskriminering p.g.a. religion). I Sverige fick nyheten inte så mycket uppmärksamhet, men för Pakistans kristna var den 4 januari 2011 en sorlig dag. Salman Taseer kämpade nämligen för att avskaffa den sk. blasfemi-lagen (hädelselagen) som varje år drabbar många oskyldiga, framförallt kristna, i påstådda fall av hädelse mot profeten Mohammad eller Koranen. Ett känt fall från i höstas är t.ex. Asiya Bibi som nu sitter dömt till hängning efter att ha kommit i argumentation med några muslimska kvinnor vid brunnen då de inte ville låte henne som kristen ta vatten därifrån.

Pakistans kristna hade hoppats att Salman Taseer skulle vara den som en gång för alla kunde avskaffa lagen. Kampen fortsätter dock bland många organisationer. Utöver CLAAS jobbar bl.a. Missionskyrkan och Svenska Kyrkans partner Christian Study Center med dessa frågor. Från och med i år har vi återigen Sida-stöd att driva frågor kring minoriteters rättigheter vidare i samarbete med dem. Jag kommer att skriva mer om det framöver. Spännande, svåra med otroligt viktiga frågor!