Spaning Guds rike

Efter en rörig och intensiv höst när vi försökte hitta formerna för att vara Equmeniakyrkan i Region Svealand blev det skönt med storhelgerna. Men en fråga brände i mig: vad i hela världen kan jag då bidra med som regional kyrkoledare?

Sådär lagom kring nyårsdagen hade jag ett svar. Under 2014 ska min uppgift vara att spana efter Guds rike.

Denna text publicerades första gången den 17 januari, 2014. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Varje vecka hoppas jag kunna rapportera vad min spaning fått mig att se.

Jag blev ivrig och började genast spana. Och ville genast rapportera, ja från vecka 1 ville jag ha spaningarna presenterade!
Men hemsidan här var ännu inte i funktion. Nu hoppas jag att den ska vara det!
Och det blir massor av annat som också ska rymmas på denna Region Svealands hemsida!
Men faktum är att jag tror att det kommer att bli ganska lätt!
För det räckte med att jag nämnde min spaning i några olika sammanhang. Jag fick respons och berättelser om Guds rike som gjorde mig lycklig!

Pastor Anna från Årjäng berättade om församlingens julfest som ledde till att syrianska nya vänner behövde skjuts hem och så knöts relationerna mellan gamla och nya Årjängsbor! Och pastor Sofia från Holmedal som ville knycka spaningsidén. Ja knyck på du, Sofia! Och alla ni andra! Tänk om vi alla börjar berätta om var vi anar Guds rike!
Kanske är det är en av våra viktigaste uppgifter som kyrka och församlingar.

Eller som när jag var på bjudning med vänner i Örebro. Jag berättade också där om min spaning. När det var dags att gå hem stack Erik (ja, han heter Amnå och är statsvetare och folkbildare) in huvudet genom dörren igen och sa ”Helen, om du – mot all förmodan – inte skulle komma på att du sett nåt så hör av dig!!”

Så välkomna alla att vara med på denna spaning efter Guds rike tillsammans med mig!

Helen Friberg
Regional kyrkoledare