Spaning vecka 6

Mitt i den vanliga vardagen i församlingars liv lyser det upp bloss, påminnelser om Guds rike.
I veckan var jag på en god medarbetarsamling i Munktorp i Västmanland. Där fick jag höra vad som hänt senaste veckan.

Denna text publicerades första gången den 6 februari, 2014. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

I veckan var jag på medarbetarsamling i Munktorp i Västmanland. Där i Sorbykyrkan arbetar Anne-Marie F Yttreus som pastor och hon berättade för oss om vad som hänt i församlingen senaste veckan.
Sedan väldigt många år har man i församlingen samlats en heldag per år för att stöpa ljus, sådär 150 stycken. Dessa har sedan använts under året i kyrkan, på nattvardsbordet och som förbönsljus. För länge sedan hette denna grupp Systraföreningen och fanns i Holmsta baptistkapell. En av kvinnorna, som finns med sedan massor av år,  är nu 96 år. Nu för tiden finns också män med och stöper. Arbetsglädjen är stor!
Och i söndags, när Kyndelsmässodagen firades, bar söndagsskolebarnen fram dessa ljus som blev välsignade av Gud och gemenskapen. Och de äldres arbete fick ett fint erkännande. Enkla men påtagliga påminnelser om Guds rike.
Ljusen lyser också på andra sätt:  i denna kyrka har man på fredagar  öppen fritidsgård. Ungefär 15 ungdomar kommer gång efter gång och får en meningsfull tid istället för det strul som de annars lätt dras in i. Ledare, miljö, atmosfär förmedlar ljus och värme. Påminnelser om Guds rike.

På denna medarbetarsamling delades flera goda berättelser om hur Guds rike anas i den vardagliga verksamheten. En av de mer drastiska berättelserna denna dag kom från Köping. Pastor Eva Andreas och diakon Hanna Czitrom delgav hur man länge varit bekymrad över den förhållandevis stora gruppen hemlösa personer i stan. Nu har Hela Människan, med aktivt och engagerat stöd från de lokala församlingarna, kunnat öppna ett – åtminstone tillfälligt – väl fungerande natthärbärge med plats för ett tiotal personer. Detta blev möjligt genom att en privatperson ställde en fastighet till förfogande under vinterhalvåret och då satte många engagerade snabbt axeln till för att ordna allt praktiskt. Skydd, värme och ljus för utsatta medmänniskor. Påminnelser om Guds rike.