Speeddejting inom Gemensam Framtid!

Denna text publicerades första gången den 30 januari, 2012. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Jag fick i höstas ett mail om från Västra Götalands distrikt om att det skulle arrangeras en föreståndardag i januari på Nimbus, Öckerö. Man hade i denna satsning avgränsat sig till 031-området som lämpligt nog bestod av 31 GF-församlingar. Vid ett samtal med Fiskebäcks föreståndare Gustav Björkman häromveckan fick jag höra talas om en idé inför den samlingen som jag tror han var pappa till som var just speeddejting. Speeddejting har jag sett i amerikanska TV-filmer och går ut på att män och kvinnor får under en mycket kort tid bekanta sig med många olika presumtiva partners – männen flyttar helt enkelt ett steg efter kanske tre minuter och får träffa en ny kvinna för tre minuter. På så sätt får man en snabb bild av många olika personer på en mycket kort tid. Som verktyg att möta en livspartner kan jag inte uttala mig om hur effektivt det är – bilderna av detta i TV-filmerna är något skiftande…

Men de rapporter jag hört från dagen på Nimbus i torsdags har varit övervägande positiva. Man fick chansen att stämma av med alla andra närvarande något om vem pastorn var, vad församlingen låg och arbetade med och om vilka utmaningar man just nu står i. Visst blir det – misstänker jag – en tämligen snabb och ytlig första kontakt men jag vet också att de flesta av oss tycker det är enklare att ta kontakt med någon vi tidigare i alla fall bytt några ord med. För nu är vi tillsammans ett nytt samfund och en ny gemenskap. Och som sådan behöver vi lära känna varandra. För mig lät speeddejting som ett nytt grepp men också som ett spännande grepp. Jag hoppas det blir en fortsättning på samlingarna och att också relationer kan få tid att djupna och samarbete spira.

/Lasse Svensson