Studieguide till Försoning behövs

Vill du resonera mer kring försoning? Kanske helst tillsammans med andra i en grupp? Här finns Bildas studievägledning som kan hjälpa dig och er på vägen.

Denna text publicerades första gången den 13 november, 2013. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Försoning behövs är en teologisk fördjupning om försoning skriven i en dialog mellan författarna Arne Fritzson och Sofia Camnerin. Boken ger en fördjupad inblick i en av vår tids stora frågor, försoningen, och behandlar frågeställningar kring gudsbild, lidande, ondska, död och förlåtelse.
Arne Fritzson tar sin utgångspunkt i den hermeneutiska teologin medan Sofia Camnerin utgår från ett befrielsefeministiskt perspektiv. Men de gör det också med utgångspunkt från sina personliga erfarenheter.
Sofia Camnerin och Arne Fritzson är bägge teologie doktorer i systematisk teologi och pastorer i kyrkan Equmeniakyrkan, där Sofia Camnerin är biträdande kyrkoledare.

Här hittar du Studieguide Försoning behövs

Om ni startar en studiecirkel i er församling kontakta Bilda på er ort.