Sverige granskad i FN

Denna text publicerades första gången den 28 januari, 2015. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Tidigare i veckan hade turen kommit till Sverige i den s.k. UPR (Universal Periodic Review). Varje land utfrågas av alla andra länder som vill vart fjärde år och får rekommendationer. Inför en UPR har olika organisationer i det civila samhället möjlighet att skicka in underlag som FN sammanfattar och som länderna kan ha som underlag för sina kommentarer. Denna gång skickade Equmeniakyrkan tillsammans med Baptist Wolrd Alliance in ett underlag som handlade om samernas rättigheter och problematiken runt olika gruvetableringar på samiska marker som är viktiga för renskötsel.  Även Svenska kyrkan m.fl. andra har uppmärksammat hur samiska rättigheter hanteras.

I måndags ägde själva granskningen rum. Det var flera länder som ställde frågor om Sveriges hantering av samiska rättigheter och det var också flera länder som uppmanade Sverige att ratificera ILO konvention 169 som handlar om urfolksrättigheter – däribland våra grannländer Danmark och Norge. Statssekreterare Annika Söder gav dock inget hopp om att det skulle ske snart i sin reaktion.  Även på annat sätt har olika länder, och även FN i sitt eget underlag, uttryckt att det borde arbetas bättre med urfolksrättigheter när det gäller samerna.

Alla dokument hittar man här.

Den som är intresserad kan se hela granskningen här.

Gerard Willemsen
Samordnare Eurasien och urfolksfrågor