Syns Guds rike när världen brinner?

Denna text publicerades första gången den 15 augusti, 2014. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Det har varit en märklig sommar. Fantastiskt väder. Vi är många som njutit av den svenska rikedomen av natur, kultur och möjligheter att ha semester och betald ledighet! Allt detta värt att tacka Gud för.
Det har varit en märklig sommar. Fasansfulla krig runt om i världen. Människor på flykt. Total misär. Förödelsen i Gaza och oförsonligheten i den krigföring som tycks vara utan ände i Israel-Palestina. Syrien. Ukraina. Och nu den groteska fördrivningen av kristna minoriteter i norra Irak. Allt detta ropar vi till Gud om förbarmande över!
Det har varit en märklig sommar i vår region. Den största branden i modern tid har härjat i Västmanland. Vi ber för de drabbade och alla som bekämpar förödelsen!
Har jag då denna sommar kunnat spana något av Guds rike? Ja!!! På många sätt har jag påmints om att mitt i allt det som händer bryter också Guds rike igenom. När människor protesterar, agerar, tar ansvar, visar osjälvisk kärlek.
Ett enda exempel vill jag nämna. Varje torsdag är vi många som klär oss i svart och bär en enkel knapp som påminner om att vi protesterar mot det våld som – särskilt kvinnor och barn – utsätts för. Denna kampanj är Equmeniakyrkan en aktiv part i och det kan du läsa mer om på Equmeniakyrkans hemsida.
Igår klädde jag mig medvetet i svart inför mötet med personal och styrelse på Karlskoga folkhögskola. Tänkte att min tysta protestaktion skulle kunna uppmärksammas av någon. Och till min stora glädje och förvåning mötte jag – när jag steg in i den fullsatta matsalen på folkhögskolan – hela den stora personalgruppen samlad och klädda i svart med Thursdays- in-black-knappen på. Också så anas Guds rike – att vi är många som protesterar mot våldet! Var med du också!