Tack för konferensen i Linköping – sen Karlstad, sedan…?

Denna text publicerades första gången den 27 september, 2012. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

I går kväll var jag på fest. En fest som Gemensam Framtid nationellt tillsammans med några eldsjälar i Linköping arrangerat för att tacka alla fantastiska volontärer som arbetade under Gemensam Framtids första kyrkokonferens i Linköping. Vi fick se bilder, lyssna till hälsningar och få en inblick i hur utvärderingen ser ut. Och vi fick äta smörgåstårta och jag fick till och med vara med i husbandet! Tack Linköping med omnejd för er insats!

Nu ser vi fram emot nästa kyrkokonferens som kommer hållas i Karlstad i maj 2013. Mycket arbete väntar men också väldigt mycket roligt. Sedan kommer vi på ungefär liknande sätt fira kyrkokonferens 2014 (det finns en idé om att kanske vara i norra Sverige). Men sedan då? En del röster har höjts om att det är ett dyrt sätt att konferensa. Det är också endast ca 50% av församlingarna i Gemensam Framtid som skickar ombud till konferensen och det borde kunna vara fler som vill vara med och påverka – och då blir det ännu roligare att mötas. Dessutom behöver vi alltid fundera över hållbarhetsfrågorna. Men hur skall våra kyrkokonferenser se ut i framtiden? Johan Arenius arbetar fram till sommaren med att fundera över denna fråga. Han har intervjuat andra organisationer som liknar vår, gjort studiebesök och samlat information och intryck. Har du idéer och synpunkter i ämnet? Lämna gärna dina kommentarer här.

Allt gott!

Lasse Svensson