Tacksamhet och förväntan

Denna text publicerades första gången den 30 september, 2013. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Sitter nu på ett tåg på väg från Hässleholm där jag varit på regional överlämning. Idén föddes i våras i region Väst. Den enkla tanken är att de tidigare distriktens förtroendevalda och någon mån personal får möta de som gått in i nya roller och som nu också tar vid (dvs regional kyrkoledare, en nationell kyrkoledare och en del personal) för att gå igenom och samtala om det man gjort och se var det i alla fall initialt landar i den nya regionala strukturen. Överlämningarna har självklart gjorts tillsammans med equmenia både nationellt och regionalt. Vi har kunnat se var de olika råden/utskotten landar så att vi i alla fall gör vårt yttersta för att undvika att frågor och verksamheter faller mellan några stolar.

Jag har haft förmånen att vara på fyra överlämningar på detta sätt och det är alltid med samma känsla av tacksamhet och glädje som jag åker ifrån samlingen. Så otroligt mycket god verksamhet som gjorts i de olika distrikten, så otåligt stor omsorg som visas församlingar/föreningar, medarbetare och enskilda medlemmar. Man blir både glad, upplyft och rörd. Nu tar en ny struktur vid men mycket kommer man såklart känna igen. Och många personer som kämpat tidigare fortsätter kämpa i det nya. Från 1 september är de nya regionerna igång, all regionplacerad personal har varit på upptaktsdagar och nu har man börjat finna rutiner för sitt arbete som i allt går ut på att stötta församlingar i deras förnyelse utveckling och växt. Det är med stor spänning och förväntan jag ser framåt och just när man ser och hör iver och glädjen med vilken medarbetare tar sig an uppgifter kan man inte annat än känna en stor tacksamhet och just förväntan.

/Hälsningar Lasse