Tillhörig…?

Denna text publicerades första gången den 15 september, 2010. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Är nyss hemkommer efter en lång dag på resande fot. 7:30 bar det av till Lidköping där jag tillsammans med Herr Marklund ordnat så utskicket till alla församlingar gått iväg. Därefter har det bla snickrats på hemsida som nu alltså äntligen finns på plats – på inget sätt färdig men helt klart i funktion. Hann med att träffa remissgruppen i Missionskyrkan i Lidköping innan jag åkte till Tibro för att medverka där vid kvällens remissverkstad. Mycket folk och god stämning och många kloka frågor och funderingar.

En fråga som ofta kommer fram – inte minst när jag möter folk från missionskyrkan – är frågan om tillhörig/medlem. Igen påminner jag om att jag inte varit med och skrivit remissen men för min del ser jag det som mycket önskvärt att barnen får en tydligare och mer självklart koppling till församlingarna. Det finns/har funnits en del lösningar med barnmedlemskap inom SMK men det har vad jag förstått inte omfattat de barnvälsignade utan endast de döpta. Tanken med ”tillhörig” svarar på ett bra sätt upp mot detta behov. Det är viktigt att det finns en frihet för en pastor att förrätta dop/barnvälsignelser inom sin kontaktsfär men jag tycker också det är en god ordning att barnet (med familj) relateras till någon församling (behöver inte vara pastorns egen församling). Vill man sedan kalla det tillhörig eller nåt annat kan man ju fundera på men jag gillar principen.
När det gäller vuxna som kan föras som tillhöriga är jag personligen mer tveksam – men det är ju jag det… =)

Nu skall jag nog försöka sova – det är tröttande att bilda nytt samfund…

/Lasse