Uttalande från kyrkostyrelsen

Kyrkostyrelsen beklagar djupt att Berling Media och Verbum inte ser någon möjlighet att driva Sändaren vidare. Vi hade önskat att få mer tid på oss för att samtala om framtiden och förankra nödvändiga beslut i vår kyrka. Samtal om detta har förts med ledningen för Berling Media men på grund av de förändrade reglerna för presstödet så tvingades nedläggningsbeslutet fram snabbt. 

Även om beslutet om nedläggning upplevs överrumplande så har Sändarens utmaningar varit kända i många år. Allra tydligast är det vikande antalet prenumeranter. Sedan 2012 har Sändaren gått från 8 568 betalande prenumeranter till dagens 4 644. Vi har med glädje sett att tappet för Sändaren planat ut de senaste åren och även stigit något. Men tillväxten har inte varit tillräcklig för att ge bärkraft åt tidningen. Flera kampanjer har gjorts för att öka intresset och antalet prenumeranter. Så sent som i september 2024 gjordes ett utskick med prenumerationserbjudande till 10 000 medlemmar i Equmeniakyrkan men det resulterade bara i knappt 100 nya prenumeranter. Det är också en stor utmaning med åldersstrukturen bland prenumeranterna. Medelåldern ligger idag på 78 år för Sändarens läsare och vi är i starkt behov av att få en yngre generation att kliva på, något vi hittills haft svårt med. 

I flera artiklar har chefredaktören och kyrkoledningen talat om krisen för tidningen. I kyrkokonferensen 2017 var frågan om Sändarens framtid uppe och flera röster varnade för risken att tidningen måste läggas ner. Trots ett presstöd på dryga 3 miljoner kronor har Sändaren gått med ekonomisk förlust, en förlust som Berling Media täckt, år efter år. När nu Sändaren förlorar presstödet ser Berling Media ingen möjlighet att fortsätta ge ut tidningen. Vi ser inte heller att Equmeniakyrkan har de ekonomiska resurserna som behövs för att fortsätta driva tidningen i dess nuvarande format.

Vi har full förståelse för den sorg som detta beslut väcker hos Sändarens mångåriga prenumeranter. Vi kan också förstå reaktionerna hos dem som är besvikna på att Sändarens röst kommer att tystna. Som kyrkostyrelse delar vi både sorgen och besvikelsen men vi måste samtidigt se verkligheten som den är och ta konsekvenserna av det vi ser. Det är vad som nu sker.   

Med de förutsättningar som nu råder fattade kyrkostyrelsen beslut om, och meddelade Berling Media, att Equmeniakyrkan är beredda att ta emot varumärket Sändaren vid en avveckling. Beslutet fattades med intentionen att kunna skapa en plattform för att bevara de delar vi kan av Sändarens roll i Equmeniakyrkan. Genom detta beslut kan vi även fortsättningsvis vaka över hur en tidning knuten till vår kyrka ska utformas. Detta har varit ett av skälen till att budet från Dagen avvisats av styrelsen i Berling media. Vi behåller kontrollen över varumärket och kan själva styra vilken väg vi vill gå. 

Berling Media kommer i närtid att göra en enkät bland Sändarens prenumeranter för att hjälpa oss att kartlägga vilka värden tidningen stått för och vad vi ska ta med oss i processen framåt. Man kommer också att tillfråga alla prenumeranter om de vill låta Equmeniakyrkan få del av deras kontaktuppgifter, vilket skulle göra det möjligt för oss som kyrka att fortsätta dialogen med alla prenumeranter. 

Vid sitt sammanträde i slutet av november tillsatte kyrkostyrelsen två arbetsgrupper. En arbetsgrupp har till syfte att arbeta i det korta perspektivet för att överbrygga glappet när Sändaren läggs ned. Vi vill se till att vi kan upprätthålla både samtal, debatt och reportage som är relevanta för vår kyrka. Den andra gruppen ska arbeta med en långsiktig mediastrategi i det förändrade landskap vi nu befinner oss i. Siktet är att få till stånd ett konstruktivt samtal på kyrkokonferensen 2025.

Equmeniakyrkans kyrkostyrelse