Uttalande om rennäring och gruvdrift

Denna text publicerades första gången den 23 augusti, 2013. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Än en gång får samerna och den samiska traditionella näringen stå tillbaka för kommersiella intressen. Equmeniakyrkan uttrycker stöd för de samiska organisationerna som vill förmå Sveriges regering att se över sin mineralstrategi i samråd med samiska företrädare. Som kyrka tycker vi att det är viktigt att Guds skapelse förvaltas på ett ansvarsfullt sätt, där långsiktig hållbarhet står i fokus.

Equmeniakyrkan har tagit del av regeringens beslut, genom Näringsdepartementet, att godkänna tre bearbetningskoncessioner för den planerade Rönnbäcksgruvan i Storumans kommun.

Beslutet fattades efter en avvägning mellan två motstridiga riksintressen, mineral och värdefulla ämnen å ena sidan och rennäringen å andra sidan. Regeringen visar genom sitt beslut att det förra väger tyngre än det andra.

Regeringens beslut strider mot FN:s deklaration om urfolksrättigheter, som antogs av FN:s generalförsamling 2007 och som även Sverige har skrivit under. Beslutet respekterar heller inte den samiska sedvänjerätten som i flera svenska domar har bekräftats. En gruva hotar rennäringen i dess åretruntmarker och därmed näringen i hela området. Därmed hotas även den samiska kulturen i området, där renskötseln är en av de bärande elementen och dessutom viktiga naturvärden.

Equmeniakyrkan uttrycker stöd för de samiska organisationerna som vill förmå Sveriges regering att se över sin mineralstrategi i samråd med samiska företrädare. Den samiska kulturen, med rennäringen, är en viktig del av detta och dessutom en ekologiskt hållbar. Vi anser att den behöver skydd mot kortsiktiga utländska ekonomiska intressen.

Equmeniakyrkan har under sin senaste kyrkokonferens fördömt Doctrine of Discovery, som är en princip som har rötter i den kristna kyrkan sedan senmedeltiden och som har använts för att rättfärdiga kolonisering. En konsekvens av ställningstagandet är att ta avstånd från varje försök till fortsatt kolonisering av urfolkens traditionella områden.