Vägen in i kyrkan – SB

Denna text publicerades första gången den 20 april, 2011. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Idag avslutas serien om vägen in i den nya kyrkan för församlingar och hur beslutsprocessen ser ut i respektive samfund. Bimbi Ollberg och Olle Alkholm har skrivit för Metodistkyrkan respektive Missionskyrkan och idag avslutas serien i och med att Andreas Möller skriver för Baptistsamfundets räkning:

Svenska Baptistsamfundet (SB) är en gemenskap av församlingar, och konferensen är platsen där församlingarna tillsammans fattar beslut om gemensamma angelägenheter. Avsiktsförklaringen antogs gemensamt i konferensen 2009, och Missionsstyrelsens förslag till årets konferens är att hantera frågan om bildandet av X-kyrkan på samma sätt. Landets baptistförsamlingar fattar då tillsammans i konferensen beslut om SB som samfund ska fullfölja avsiktsförklaringen och ingå i ett nytt kyrkosamfund. Vid det konstituerande bildarmötet har sedan alla SB:s församlingar rösträtt och representerar Svenska Baptistsamfundet.

När X-kyrkan väl är i drift som trossamfund flyttas SB:s samfundsverksamhet gradvis över dit, medan SB på sikt avvecklas. Under övergångsperioden kommer SB:s församlingar vara anslutna till både SB och X-kyrkan, och uppmanas justera sina stadgar för att reflektera den nya situationen. Om konferensen fattar beslut om att bilda det nya kyrkosamfundet, kommer SB:s missionsstyrelse gå ut med vägledande information i dessa frågor.

Även om beslutet skulle fattas med aldrig så god majoritet, finns möjligheten att någon eller några församlingar önskar att inte följa med gemenskapen in i den nya kyrkan. Möjligheten finns att då istället under övergångsperioden begära utträde ur SB. En församling som inte vill följa med SB in i en ny kyrkogemenskap ska förstås inte behöva begära utträde därifrån. Men grundläget är att SB:s befintliga församlingar vid ett positivt beslut i konferensen ansluts till X-kyrkan med sina nu gällande stadgar. I mångt och mycket ser vi processen kring en gemensam framtid som en överföring av vårt riksarbete – hur mycket den nya gemenskapen kommer förändra de lokala församlingarnas liv avgörs däremot av församlingarna själva.

Andreas Möller,
ledamot av Baptistsamfundets Missionsstyrelse