Vägen in i kyrkan – SMK

Denna text publicerades första gången den 15 april, 2011. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Vår lilla serie om hur beslut tas i respektive samfund och hur vägen in i kyrkan ser ut för respektive församling fortsätter idag med ett inlägg från Olle Alkholm:

Missionskyrkans kyrkokonferens äger rum i Stockholm den 2-5 juni 2011. Lördagen den 4 juni hålls det s k bildarmötet i Filadelfiakyrkan. Representationsregler för församlingarna vid bildarmötet fastställs av GF-föreningens styrelse.

I steg 1 beslutar varje kyrkosamfunds konferens för sig de nödvändiga besluten inför bildandet av en ny kyrka. Besluten i respektive konferens formuleras utifrån 2009 års avsiktsförklaring och under 2009 och 2010 genomfört förberedelsearbete. Beslutsordningarna skiljer sig något mellan de tre kyrkosamfunden.

Missionskyrkans kyrkokonferens tar ställning till olika förslag i sin egen konferens innan bildarmötet. Kyrkostyrelsen föreslår kyrkokonferensen besluta att rekommendera församlingarna att bilda ett nytt trossamfund på grundval av föreliggande förslag till Teologisk grund och stadgar.

Med detta önskar kyrkostyrelsen markera att det är församlingarna som är med och bildar den nya kyrkan. Missionskyrkans stadgar anger att kyrkokonferensen är Svenska Missionskyrkans högsta beslutande organ och har att besluta om Svenska Missionskyrkans gemensamma angelägenheter samt ge rekommendationer till församlingarna.

! steg 2 samlas de tre kyrkosamfundens församlingar till ett bildarmöte (konstituerande möte) för att gemensamt bilda den nya kyrkan, anta grunddokument mm. Beslutsordningarna i bildarmötet behöver formas så att det är möjligt att inom rimliga tidsramar fatta beslut i de nödvändiga grundfrågorna. Inriktningen är därför att ändrings- och tilläggsförslag gällande Teologisk grund och stadgar remitteras till styrelsen för det nya samfundet.

I steg 3 återupptar Missionskyrkan sina förhandlingar och fattar nödvändiga konsekvensbeslut utifrån besluten under bildarmötet. Församlingarna i Missionskyrkan blir medlemmar i X-kyrkan med sina gällande stadgar. Församling som inte önskar tillhöra den nya kyrkan kan avstå och rapportera sitt beslut.

Missionskyrkan kan, av administrativa skäl, inte upplösas omedelbart utan kommer att finnas kvar med uppgift att överföra och omställa till X-kyrkan. Församlingarna blir under en tid dubbelanslutna till både X-kyrkan och Missionskyrkan.

På samma sätt som nu kan en församling även fortsättningsvis vara ansluten till både den nya kyrkan och ett eller flera andra samfund som gemensamma församlingar. Ingångna lokala samarbetsavtal med församlingar i Svenska kyrkan fortsätter gälla tills vidare.

Olle Alkholm

Svenska Missionskyrkan