Valberedningen – en bra gäng!

Denna text publicerades första gången den 8 november, 2010. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Ja, man kan säga EN bra gäng i Göteborg… =) Sitter nu på tåg mot GBG från ett soligt Örebro där idag Valberedningen för den nya kyrkan träffas för en arbetsdag. För mig var det viktigt att tala om den strategiska plattformen som GF-styrelsen arbetat fram som ett förslag för hur den nya kyrkan skall vara och tänka. Det är liksom i den som konstitutionen får liv, inkarneras. Och det är styrelsen som till stor det är verktyget för att skapa förutsättningar för denna nya kyrkas mission.

Det är verkligen en fantastisk möjlighet som denna valberedning har att tänka brett och nytt, det är inte som för många valberedningar att hitta en person som kan nåt om ekonomi (även om det måste finnas då en ny kyrka kan ha en omslutning på typ en miljard…) utan man får börja från början: ”Vilka kan tillsammans bäst bära visionen?”. Men allt deras arbete bygger på att NI i församlingar nominerar bra personer till denna nya styrelse! Senast 15 januari kall dessa vara inne – men vänta inte! Skicka in förslag idag!

Valberedningen funderar också kring hur man formellt skall hantera att Metodistkyrkan enligt gällande tidsplan inte kommer kunna vara fullvärdiga medlemmar i den nya kyrkan förrän tidigast i maj 2012. Troligen behöver GF-styrelsen besluta om övergångsregler men det är bara formalia – alla är helt överens om att man på alla sätt måste betrakta det som att Metodistkyrkans församlingar och medlemmar (de som vill) är med i GF på samma sätt som församlingar och medlemmar från SMK och SB.

Men jag är inte orolig för det är, som sagt, en bra gäng med koll på uppgiften och samfunden. Dom berättade också att dom skulle publicera ett dokument snart som ger insyn i hur dom tänker och jobbar.

Men glöm inte nominera! Kyrkoledare till GF-styrelsen innan 1 december och styrelsefolk till tex bernt.akerblad@telia.com

/Lasse