Var med i förbön för nordöstra Syrien

Denna text publicerades första gången den 11 oktober, 2019. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Den evangeliska kyrkan, NESSL, som Equmeniakyrkan samverkar med i Syrien har tre församlingar i nordöstra delen av landet.

Redan för flera dagar sedan kunde man se turkiska trupper i Malkieh, berättar en av pastorerna som arbetar i församlingen där. Staden Hassakeh, där en annan av församlingarna som vi samverkar med finns, har drabbats av missilattacker, bl a mot vattenförråd, men det är svårt att just nu veta omfattningen på skadorna. Pastor Matilde, som arbetar i församlingen i Hassakeh, hennes familj och församlingen är för närvarande i säkerhet. Pastor Firas som arbetar i församlingen i Qamishli berättar att det har varit stridigheter runt staden. En familj i församlingen har fått sitt hus förstört och vårdas själva på sjukhus. Men än så länge har kyrkan och stadskärnan klarat sig. Många människor är förtvivlade och mycket, mycket rädda. Pastor Firas hälsar till oss alla: ”Be för oss. Människor har ingenstans att ta vägen. Vägarna är för farliga och alla flygplatser är stängda.”

Joseph Kassab, generalsekreterare för NESSL – som senast besökte Equmeniakyrkan i januari – befarar att detta innebär att ännu fler kristna kommer att lämna Syrien och bege sig på flykt. ”Det är en stor tragedi för den kristna närvaron i Syrien, det som sker.”

Equmeniakyrkan uppmanar alla att vara med i förbön för situationen i Syrien och alla drabbade just nu.