Vi har ställt om!

Denna text publicerades första gången den 2 juni, 2020. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Info om Corona

Den 26 maj möttes ungefär tjugo församlingar på ett webmöte för att samtala om hur vi anpassat vår församlingsverksamhet efter Corona. Alla regiondelar var representerade vilket kändes extra roligt, från Östhammar i söder till Östersund i norr. Vi fick höra om oro och glädje. Om församlingar som stängt ned allt för att skydda riskgrupper och församlingar som inspirerats till nya sätt att mötas. Om längtan efter att få ses igen och om möjligheten att söka sig närmre Gud.

Här följer en enkel sammanställning av olika sätt att ändra på sin verksamhet utifrån rådande omständigheter. Sammanställningen bygger dels på vad som kom fram vid den regionala webträffen och dels på andra observationer. På en del ställen står en ort eller församling där man prövat just den ”metoden”. Hör gärna av dig till sara.lofstedt@equmeniakyrkan.se om du vill veta mer och få kontaktuppgifter.

”Ordinarie” verksamhet”Omställd” verksamhet”Nya verksamheter”
Gudstjänster  Websända hela gudstjänster med eller utan ”publik” (ex Gävle) Websänd enkel andakt (ex Östervåla) Utegudstjänst (ex Östervåla, Rättvik) Hänvisa till andras websända gudstjänster Pastor skriver en predikan som finns att ladda ner på hemsidan (ex Arbrå)  Distansmiddagskyrka – söndagskvällsträff över webben med middag och gudstjänst. (ex Söderhamn)
KyrkkaffeVia webben (ex Tierp) Medhavd kaffekorg
BönesamlingarVia webben Utomhus