14 miljoner tittare i Mellanöstern och Nordafrika

Denna text publicerades första gången den 16 september, 2011. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

5 satellitkanaler som sänder kristen TV på arabiska, farsi och turkiska. 14 miljoner unika tittare på kanalerna tillsammans. TV-kanalerna kan ses över hela Nordafrika och Mellanöstern. Vissa av programmen är direktsända och tittare kan då kontakta programmen på olika sätt. Det är många som gör det, som ställer frågor och som berättar hur deras liv har förändrats genom att titta på TV-kanalerna. Detta är SAT-7.

SAT-7 är kristen satellit-tv för människor i Mellanöstern och Nordafrika, gjord utav människor i Mellanöstern och Nordafrika.

SAT-7 har kontor och studios i flera länder och nu har man precis börjat bygga en ny stor inspelningsanläggning i Libanon. Den 3 september i år hade man en stor aktivitet på platsen där anläggningen ska vara. Tal och musik blandades. Drygt 100 personer deltog. Både representanter för SAT-7, för kyrkor i Libanon och för den libanesiska regeringen.

Varför berättar jag om SAT-7? Eftersom Missionskyrkan är en del av SAT-7 Europa, som är en organisation för fundraising till SAT-7 i Europa.  För en vecka sedan var jag i Köpenhamn på visions- och årsmöte för SAT-7 Europa och fick lära känna SAT-7 bättre. Med på mötet var också representanter för EFS och Ibra media, som är svenska partners med SAT-7.

Vill du veta mer om SAT-7 och se program från SAT-7:s kanaler, gå in på deras hemsida: www.sat7.org

/ Ulrika Morazán
Regionssekr Latinamerika och Mellanöstern