40 års svenskt missionssamarbete i Ecuador

Denna text publicerades första gången den 2 september, 2011. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

”Om minnet inte sviker, så är det idag den 1 september precis 40 år sedan Helena och Gert Lindh med sönerna Ola och Jonas samt Iréne och Bertil Widén landadade i Quito Ecuador efter språkstudier i Costa Rica. Missionsssamarbetet tog då rent konkret sin början.” (Klippt ur ett brev från Bertil Widén.)

När missionssamarbetet mellan Ecuador och Sverige firade 30 år, så togs en bok fram om de första 30 åren. Boken heter ”Mission på nytt sätt” och finns att köpa hos bokhandeln Gummessons. Vill du veta mer om hur missionssamarbetet i Ecuador började och hur det utvecklades under de första 30 åren, läs boken.

Jag har nyss kommit hem efter ett besök i Ecuador. Nu har vi två missionsarbetarfamiljer på plats hos Förbundskyrkan i Ecuador. Jag höll på att skriva svenska familjer. Rätt skrivet är svenskecuadorianska familjer.

I Ibarra bor Leslie, UllaBritt och Felicia Ron. Leslie och UllaBritt arbetar i en av flera förbundsförsamlingar i staden. I El Chaco bor Andrea, Petter och Natanael Hermansson. Andrea och Petter arbetar i samhällets enda förbundsförsamling, som har två söndagsgudstjänster på samma tid i två olika delar av samhället.

Nu förbereder sig också Samuel, Emma och Sigrid Gunnarsson för att åka ut till Ecuador under början av 2012.

Samtalen mellan Ecuador och Sverige fortsätter om hur vi fortsätter att arbeta tillsammans. En het fråga under mitt besök i Ecuador var: ”Hur använder vi bäst varandras resurser?”. Kanske hoppar ni till vid ordet ”resurser”. Vi talade om människor; missionsarbetare och volontärer. Ett spännande samtal som kommer att gå vidare.

/ Ulrika Morazán