70 familjer förlorade allt

I lördags förmiddag bröt en eldsvåda ut i Ambedkar Nagar slumområde i Pune, Indien. På två timmar förstördes bostäderna och det mesta ca 70 familjer ägde. Nu kan du vara med och ge till katastrofarbetet.

Denna text publicerades första gången den 23 april, 2018. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Människor som beskådar sina tidigare bostäder som eldhärjats i slumområde Ambedkar Nagar, Pune, Indien.

I lördags förmiddag bröt en eldsvåda ut i Ambedkar Nagar slumområde i Pune, Indien. Brandkåren hade svårt att få kontroll på elden i det extremt tätbefolkade området. På två timmar kunde därför elden förstört bostäderna och det mesta ca 70 familjer ägde. Ett antal personer har lagts in på sjukhus, några för fysiska skador andra för att de är så traumatiserade.

En av de tragiska historierna som berättas är om tre unga kvinnor som skulle gift sig i söndags. Allt det som familjen hade skaffat fram inför bröllopet som skulle ske dagen därpå slukade elden och kvar står tre unga kvinnor som skulle firat bröllop och deras familjer. De har ingen mat att äta, inga kläder att ta på, inga sängkläder att dra över sig när de ska sova och inget bostad. Det enda som är kvar är lånen som de tagit för det som skulle användas till bröllopet. De känner sig helt desperata och vet inte vad de ska ta sig till.

I slumområdet har Equmeniakyrkans samarbetskyrka Hindustan Covenant Church (HCC) arbetat med olika insatser under en följd år. Equmenia har varit och är genom projektet HCC projektet ”Restoring lost Childhood” med och ger barn i området möjlighet till meningsfulla aktiviteter och en del skolundervisning. Igenom utbytesprogrammet med Södra Vätterbygdens folkhögskola har ett antal svenska ungdomar genom de gångna åren varit engagerade i aktiviteterna som bedrivits där.

HCC är redan i fullgång med att möta de akuta behoven i området. Det serveras mat och ges små ransoner av det mest nödvändiga till dem som förlorat allt. Det planeras också för att upprätta tillfälliga bostäder. Samtidigt så är kanske närvaron av personer som kan lyssna till de traumatiserades berättelser också ett mycket viktigt bidrag från HCCs personal.

Equmeniakyrkan har redan lovat att vara med och stödja insatsen för att möta de drabbades akuta behov. Vi vill nu inbjuda dig att och din församling att bidra. Du kan skicka in ditt bidrag till Equmeniakyrkans postgiro 90 03 28-6. Märk din gåva med ”42230 Ambedkar Nagar katastrofen” eller swisha till Equmeniakyrkan på 900 32 86 och märk med swish medelandet med ”42230” så ser Equmeniakyrkan till att du är med och bidrar till att något lindra de drabbades av katastrofen.

Låt oss också be, först och främst för de som drabbats av branden, men också för de från HCC som arbeta med att möta behoven bland de drabbade.

Ta också gärna tillfälle att läsa om de långsiktiga insatserna Equmenaikyrkan gör tillsammans med HCC för att bland annat stärka Daliters rättigheter, sjukvård och utbildning.