Bara ett år kvar till Almedalsveckan 2020!

Almedalsveckan. Ibland kallad ”Politikerveckan” trots att det är allas vår vecka. Inte minst Equmeniakyrkans, genom våra lokala församlingar på Gotland, och våra olika samarbetspartners; Equmenia, Studieförbundet Bilda, Diakonia, Sändaren, Svenska Kyrkan, Erikshjälpen, Kristna Fredsrörelsen, Enskilda Högskolan Stockholm, Swedwatch m fl.

Denna text publicerades första gången den 17 juli, 2019. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Det kan förvisso tyckas lite att vi själva stod för sådär 27 av arrangemangen under denna vecka med långt över 3000 arrangemang. Men detta var viktiga mötesplatser för oss som deltog och sände viktiga bud, också till dem som bara hann läsa i vår lilla programfolder eller se banderollerna utanför Vårdklockans kyrka, så fantastiskt belägen mitt i det vidunderligt vackra Visby.

I denna lilla folder kunde man läsa att vårt tema detta år var ”Till jordens yttersta gräns” och att det kommer från bibelordet om uppdraget att dela hopp bortom alla gränser. ”Med det som utgångspunkt vill vi samtala, utmana till lärande, opinionsbilda, skapa förändring och ta ansvar för vår värld. Var går yttersta gränsen för vårt ansvar, vår hälsa, vår planet, våra liv?”

I år lyfte vi därför särskilt barn och ungas frågor och religionsfrihet i praktiken. Vi fördjupade samtalen kring klimatet, hållbara liv och trons plats i samhället, hur tron är en politisk kraft. Vi medverkade på olika sätt själva, som företrädare för Equmeniakyrkan, i dessa seminarier och då tillsammans med inbjudna politiker och experter.

Bland intressanta seminarier, Andrum, Gudstjänster, Diasert och andra arrangemang stack Brittas Vardagsrum ut som särskilt publikdragande. Inte minst det fantastiska samtalet hon förde med talmannen Andreas Norlén och, en annan kväll, det innerliga samtalet med utrikeskorrespondenten Cecila Uddén. För många av oss var det höjdpunkter. Den varma och goda atmosfären i Vårdklockans kyrka var ett omvittnat viktigt andrum, och ett budskap i sig, denna intensiva vecka.

Det var också en stor glädje att vi detta år kunde delta i den stora Mångfaldsparaden under Equmeniakyrkans egen fina banderoll. Då var det fest bland oss tusenden i Almedalen medan vinden kastade sig in över oss från havet.

I det enorma utbudet hittar man efter någon dag sina egna favoritplatser. För min del återvände jag gång på gång till tältet mitt emot Almedalsparken som hade namnet ”Sverige i världen”. Intressanta panelsamtal bjöds där bl. a om bistånd. Men också Naturskyddsföreningens scen vid Donners plats med en mängd samtal om klimatfrågor, Skanskas Energihuset bl. a om hållbarhet och Ideella Trädgården och inte minst Almedalsbiblioteket, med seminarier om vatten, mat och framtida teknik, var fyllda av innehåll som gav ny kunskap, fördjupade insikter och ibland provokationer.

Och det var roligt att gå omkring iklädd pastorsskjorta, ibland ge sig in i samtal med okända människor och emellanåt få förklara sitt eget deltagande. Roligast var det nog att provcykla omkring i det folktäta hamnområdet med en elcykelvagn, eller kanske att prata med unga aktivister i Jordens Vänner eller att hänga en stund med vänner i KRIS (Kriminellas Revansch i Samhället).
Jag brukar roa mig med att också notera deltagare och medverkande i en mängd olika områden som är medlemmar i Equmeniakyrkan. Till ett kommande år – där vårt deltagande är självklart, men formerna för det naturligtvis kan prövas – hoppas jag på att medarbetare i vår kyrka ser dessa dagar som allmänbildande och kompetensutvecklande och att många i vår kyrka väljer att delta för att vi som kristna självklart måste finnas med i samhällsdebatten och ta vårt politiska ansvar!

Helen Friberg
Regional Kyrkoledare Svealand