Bed för Japan

Denna text publicerades första gången den 12 mars, 2011. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

En fruktansvärd jordbävning och tsunami har drabbat Japan och vår systerkyrka NSKK – den Japanska Förbundskyrkan/Missionskyrkan. Vi har från Missionskyrkans sida hört av oss till dem och vi uppmuntrar våra församlingar att be för Japan och våra vänner där. Vi har också missionärsfamiljen Palmaer i Japan. De är inte direkt drabbade, eftersom de bor i Okayama, väster om Kobe. NSKK har dock en församling i Tokyo-området, som missionsföreståndare Kawaguchi nämner om i mailet nedan, som kom i natt.
Tack för dina böner för Japan.
Bertil Svensson, missionssekreterare

Kära bröder och systrar i Kristus.

Du hör redan om nyheter om jordbävningen och tsunamins effekt på nordöstra Japan, och ber för oss. Tack så mycket. Vi behöver mycket din bön, eftersom vi tror
att vår Herre lyssnar på oss och agerar.
Be om arbetet för människors frälsning, då människor genom katastrofen blev medvetna om behovet av sanning och evigt liv.
Be för oss kyrkor, att vi kan samarbeta och med Guds kärlek hjälpa varandra och samarbeta för att hjälpa drabbade människor.

Efter gryningen blir den allvarliga situationen tydlig och antalet skadade, döda och saknade växer.

1) Effekter av översvämningen
Via TV-nyheterna har vi fått information om att många byar nära kusten har
försvunnit.
Kabinettssekreterare Edanö har bekräftat att 1000 är döda, men totala antalet döda kommer att vara betydligt högre.

2) Effekter av jordbävningen
Storleksordning 8,6 på Richterskalan innebär att det är 180 gånger kraften i den stora Hanshin-jordbävning. Det är den kraftigaste jordbävningen under tusen år. Det verkar som om de direkta skadorna är mindre än Great Hanshin jordbävningen på grund att epicentrum är under havet.
Men kärnkraftverket är i riskzonen. I morse beslutade regeringen att släppa radioaktiv kontaminerad ånga, och beordrades att evakuera de människor som bor runt 10 km från byggnaden. Det är första gången det sker. Anledningen var att det var ont om vatten att kyla kärnbränsle i anläggningen.

Många byggnader och hus har förstörts av jordbävningen och Urayasu-kyrkan i Tokyo är också skadad. Pastor Kiyoshi Saito (som tidigare varit missionsföreståndare och besökt Sverige) stannade kvar i Urayasu, medan hans familj har lämnat området. Genom de stora landförskjutningarna är trottoaren nu en meter högre än kyrkan. (Denna kyrkolokal var Missionskyrkan med och gav stöd till för tio år sedan).

Pastor Kiyoshi Saito sa att kan de troligen måste ersätta byggnaden, men en del av kostnaderna kommer att betalas av försäkringen.

3) Räddnings- och hjälpinsatser

Japans självförsvarsarmé och brandkår är aktiva och effektiva och har levererat förnödenheter. Många människor som tagit sig till skyddsrum kan köpa mat i butiker, men för dem som förlorat sina hus, bil och allt har det inte varit möjligt. Människor kommer dock inte att dö av hunger i Japan.
Amerikanska armén har redan börjat med stöd till katastrofens offer och koreanska nationella räddningsteam anländer inom kort.

12/03/2011
NSKK / Missionskyrkan i Japan