Bibelfjäll fortsätter

– Vi ser fram emot ännu ett fantastiskt år på Bibelfjäll, säger P-O Sveder Renklint. Sista ansökningsdag är 15 april.

Denna text publicerades första gången den 1 mars, 2013. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

– Vi kör vidare! Finansieringen är löst och den första anmälan till nästa läsår har redan kommit in, säger Bibelfjälls föreståndare P-O Sveder Renklint och tipsar intresserade att anmäla sig innan kursen blir full.

– Vi ser fram emot ännu ett fantastiskt år på Bibelfjäll!

Bibelfjäll är en ettårig folkhögskolekurs på helfart på Hemavan Fjällstation (före detta SMU Fjällgård) som har funnits i tre år. Inför nästa läsår fanns en viss osäkerhet om finansiering, men nu är det löst och framtiden ser ljus ut.

– Det är jätteroligt att vi kan lova att Bibelfjäll fortsätter, säger föreståndare P-O Sveder Renklint. Vi har sett hur mycket Bibelfjäll betyder, först och främst för de elever som går här men också för folk i bygden och församlingar i Norrland. På sikt tror vi att detta kommer att betyda att Bibelfjäll inte bara överlever utan också utvecklas och blir en ännu bättre kurs.

Simon_Marksen_460

Bibelskolan Bibelfjäll får ekonomiskt stöd av Solviks folkhögskola för läsåret 2013/2014. Tillsammans med ett utökat bidrag från EFS i Västerbotten och Missionskyrkan i Övre Norrland står nu Bibelfjäll på fast mark. Fortfarande förs samtal även med andra folkhögskolor om utökat samarbete.

– Ett samarbete med flera folkhögskolor kommer att innebära en breddning av innehållet i Bibelfjäll och att eleverna får möjligheter att fördjupa sig inom fler områden. Bibelfjäll kommer också att få en fastare förankring i Norrland, säger P-O Sveder Renklint.

Bibelfjäll är ett samarbete mellan Svenska Missionskyrkan i Övre Norrlands distrikt, EFS och Salt Västerbotten, EFS Norrbotten, Svenska kyrkans unga i Luleå stift, equmenia, Solviks folkhögskola, Lidingö folkhögskola, Studieförbundet Bilda, Hemavan Fjällstation (före detta SMU Fjällgård) och de lokala församlingarna i Hemavan/Tärnaby.

Bibelfjäll riktar sig till den som vill kombinera en bra bibelskola med härliga fjällupplevelser och utmanande möten. Under året får man god bibelundervisning, möjlighet att följa fjällets växlingar, möta människor samt växa som person och kristen. Kursen har tre tydliga fokus: Bibeln, Fjället och Mötet.

– Sista ansökningsdag är 15 april, men det är möjligt att kursen blir full innan dess, hälsar en glad Bibelfjällföreståndare.

För mer information kontakta

P-O Sveder Renklint