Bön och offerdag för Equmenia!

Denna text publicerades första gången den 13 oktober, 2014. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

I söndags, den 12e oktober, var det bön och offerdag för Equmenia. Både för allt nationellt och det lokalt arbete som görs över allt i Sverige bads det för och samlades in pengar till.

Detta är en oerhört viktig dag, och viktigt att detta uppmärksammas i våra församlingar. Och anledningen till det är att vi igen och igen behöver vara tydliga med att Equmenia och Equmeniakyrkan finns enbart för den lokala församlingen och föreningens skull! Inte av någon annan anledning finns vi, utan vi tror att mötet med Jesus sker i den lokala församlingen och i allt arbete som görs där, så därför behöver vi fortsätta jobba för att det skall vara möjligt.

De pengar som samlas in den här dagen, de går till att det Equmenia gör nationellt ännu mer och ännu bättre skall handla om det lokala arbetet. Alla vi som jobbar för Equmenia vill att era barnkörer, scouter, tonårsgrupper, konfirmandarbeten, vad det nu är, skall vara bästa tänkbara möjlighet för barn och ungdomar att få lära känna Jesus. Dit strävar vi!

Jag fick i söndags vara i Hönö Missionsförsamling i Göteborgs norra skärgård och predika och berätta om Equmenia, och inte minst be om förbön för Equmenia, både för den lokala Equmeniaföreningen och för Equmenia nationellt. Och få saker berikar lika mycket som att komma till platser och bli bedd för, och höra människors böner och deras längtan efter att barn och unga skall få lära känna Jesus, för första gången eller mer och mer.

Du får gärna vara med och be för Equmenia hela året. Be för alla lokala sammanhang, ledare, barn, ungdomar, och att alla som kommer i närheten av en lokal Equmeniaförening skall få en tydligare bild av vem Jesus är! Och du får gärna skänka pengar till Equmenia också, hur du gör det hittar du på www.equmenia.se, men allra mest vill vi ha dina böner!

/John Eidering