Business som mission

Denna text publicerades första gången den 5 november, 2012. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Gruppen från Ekaterinburg med projektledare Torgny Veibäck längst till höger

Nyligen besökte en grupp småföretagare från Ekaterinburgområdet i Ryssland Gemensam Framtids kontor. Denna grupp reste en vecka i Sverige inom projektet Business Coachning. Deltagarna är människor som kommer från ett liv i missbruk och som har blivit fria genom vår systerkyrkans behandlingshem i regionen. Varje person i projektet får en svensk mentor – alla kristna företagare som gör detta helt ideellt. De får hjälp att utveckla sina företag, lär sig om etik och samarbete men får också andlig vägledning. Gruppen har också ett uttalat syfte att anställa just människor som kommer från behandlingshemmen i sina företag och på det sättet hjälpa andra.

En grupp från staden Asbest, en liten bit ifrån Ekaterinburg, har redan genomgått programmet, som startade 2009. Nu är alltså en ny grupp igång. Resan till Sverige omfattade ett intensivt program av seminarier, företagsbesök och församlingsbesök. Senare i programmet kommer de svenska mentorerna att besöka sina adepter i Ryssland och det kommer även att bli en konferens i Ryssland.

Det här är ett annorlunda sätt att bedriva mission. Men det är effektivt. Det hjälper människor som kommer från en besvärlig bakgrund, som i sin tur hjälper andra. Men som också många gånger har blivit stöttepelare i sina församlingar. Här går socialt engagemang och evangelisation och församlingsarbete hand i hand.

Mycket mer om detta kan du läsa på projektets egen hemsida: coachningiryssland.wordpress.com Där finns även foldrar om projektet att ladda ner.

Gerard Willemsen
Regionssekreterare för Eurasien