CTPAD, Evangeliska kyrkans egen lokala utvecklingsorganisation i Kongo Brazzaville

Denna text publicerades första gången den 4 februari, 2011. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Under denna vecka hålls i Brazzaville det årliga årsmötet för ASUdh (Action de Secours d’Urgence et de développement humain), det program för humanitär hjälpt som inrättades i mitten på 1990-talet efter inbördeskriget i landet med svenska och norska missionsförbunden som huvudmän jämte EEC.

Till mötet samlas Evangeliska Kyrkans (EEC) två egna ledamöter: missionsföreståndare Patrice Nsouami och vice missionsföreståndare Boniface Yidika; Eilif Tveit, sekreterare för Yttre Missionen i Det Norske Misjonsforbund samt Bertil Svensson, missionssekreterare i Missionskyrkan som också är ASUdh:s styrelseordförande.

Huvudpunkten på dagordning är ASUdh:s roll i förhållande till CTPAD (Coordination Technique des Projets et d’Appui au Développement Communautaire), den nya utvecklingsprojektskoordinationen som ägs av den Evangeliska kyrkan i Kongo Brazzaville.

Planerna är nu att ASUdh på nyåret 2012 upphör i sin nuvarande form och fortlever formellt med sin juridiska status, men inte är aktiv förrän behov uppstår. Nya projekt går via CTPAD som även ger prioritet åt att bygga upp och kvalitetssäkra erforderlig struktur. Förhoppningen är att framöver söka anslag bl.a. från svenska Sida för fortsatta projektarbeten i Kongo Brazzaville. Läs gärna om ASUdh:s arbete på deras hemsida.

Kimy Konde, Projekthandläggare för Afrika