Ett ord att minnas

Denna text publicerades första gången den 14 mars, 2010. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Tillsammans med SKR:s presidium tillbringar jag veckan i Damaskus. (Det betyder att detta meddelande saknar prickar och ringar vid vara typiskt svenska vokaler.) Efter en innehallsrik dag finns ett ord att minnas. Den grekisk ortodoxa Patriarken av Antiokia och hela ostern, en underbar man som fyller 90 om ett par manader, talade om ekumenik och enhet, och menade att det ar egentligen inte teologi eller asikter som enar kristna fran olika traditioner. Det ar karleken som betyder nagot: ”without love, there is no theology, thats mine opinion, love and do whatever you want” Den sista delen kanner jag igen fran kyrkofader Augustinus: Alska Gud och gor vad du vill. Nar karleken fran Gud slar rot blir ocksa vara handlingar paverkade.

Det ar lite speciellt att befinna sig har som kvinna och pastor, dessutom frikyrklig. En udda person, helt enkelt. Och jag blir bra mottagen. Den gamla damen pa gatan som kom fram och visade mig sin respekt (tror jag i alla fall utifran kroppsspraket, orden forstod jag inte) sitter kvar i mitt hjarta. I morgon ska vi mota Syriens presidient. Om du undrar over resans syfte, kan jag beratta att det borjade som en inbjudan till Svenska kyrkans arkebiskop, som tankte att det var rimligt att svara pa den genom att ta med den svenska ekumeniken, och hur det ar sa ar den mest vaxande kyrkan i Sverige hemmahorande i Syrien. Manga i vart land har rotter i Syrien, och idag nar vi firade gudstjanst pa prastseminariet insag vi att atminstone fyra studenter ar fran Sverige. Biskopen som ocksa ar rektor for seminariet ar fran Hallunda. Det var mycket i gudstjansten vi inte kunde forsta, men tva textlasningar pa svenska i syrisk ortodoxa liturgin, det fick vi.

Karin Wiborn, ur Baptistbloggen