Europeiska systerkyrkor stöder människor i utsatthet

Denna text publicerades första gången den 27 september, 2015. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Den gångna veckan har Equmeniakyrkan deltagit såsom ett av de ingående kyrkosamfunden, då årsmöte hölls i Sofia, Bulgarien, för den förenade Europeiska Baptistfederationen (EBF). Drygt 100 deltagare samlades från ett 40-tal baptistiska kyrkosamfund i Europa och Mellanöstern.

Europabaptister på årsmöte

Ett ämne som kom att genomsyra hela konferensen var flyktingfrågan. Första morgonandakten handlade om Jesusbarnet som tvingades fly till Egypten med sina föräldrar. Ur Gamla testamentet citerades texter som belyser hur Guds folk uppmanas visa speciell omsorg om ”änkor, föräldralösa och främlingar”.  Och i den slutliga resolutionen beslutades bland annat följande:
– att motarbeta obibliska synsätt och fientlighet mot utlänningar som växer fram och skapar splittring när det gäller att ge humanitär hjälp till flyktingar i Europa och Mellanöstern;
– att uppmuntra baptister i Europa till omedelbara, generösa och samordnade insatser i våra länder och samhällen;
– att baptistsamfunden inbjuds samverka med nationella och internationella organ, kyrkor och kristna organisationer som arbetar direkt med flyende människor i hela Europa.

Vid konferensen förrättades också sedvanliga val: Till ny president för EBF installerades tidigare vice presidenten Asatur Nahapetyan från Armenien, för två år. Och till ny vice president valdes Jenny Entrican från Storbritannien, vilket innebär att hon om två år blir president. Tidigare i EBF:s historia har endast vid ett tillfälle en kvinna varit president, och det var då vår egen Birgit Karlsson, från Svenska Baptistsamfundet!

Ett seminarium under veckan behandlade antitrafficking, prostitution och människohandel, som är ett stort men ofta dolt problem i flera europeiska länder. Equmeniakyrkans pastor i Kungsör, Sven-Gunnar Lidén, har sedan tio år lett EBF:s arbete mot människohandel. Nu inleds ett nytt samarbete med Vicente och Katia Medeiros i Schweiz. Det brasilianska paret kom som missionärer för att stödja församlingar med invandrade landsmän i Schweiz. De blev förvånade att möta församlingar med extremt stor andel kvinnor, och ännu mer förvånade då de fick veta att många av dessa var prostituerade eller offer för trafficking utan möjlighet att ta sig ur sin situation utan hjälp. Så startade projektet Resgate (räddning) för att hjälpa utsatta kvinnor att komma ur sin fångenskap eller utsatthet. Ofta får de hjälp att återvända till hemlandet och stöd att starta ett nytt liv. För att hjälpa en enda kvinna krävs många steg, nätverk behövs, kontaktpersoner behövs. En organisation som förutsätter kontakter i flera länder. Där utgör EBF en utmärkt plattform.

EBF-konferensen hölls delvis i det nya centret i Sofia som invigdes tidigare i september, och som kommer användas bland annat för arbete med landets och huvudstadens många romer, för att hjälpa dem till integration i det bulgariska samhället genom stöd när det gäller utbildning, hälsovård och familjestöd.

Sofia Baptist Center

Equmeniakyrkan stöder regelbundet arbetet med romerna i de två huvudstäderna Sofia/Bulgarien samt Bukarest/Rumänien.