Extrainsatt katastrofinsamling för Nicaragua

Denna text publicerades första gången den 19 november, 2020. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Nu gör vi en extrainsatt katastrofinsamling tillsammans med Diakonia. Gåvorna går till de drabbade i Nicaragua och Honduras i spåren av orkanerna Eta och Iota. Katastrofen är redan ett faktum. En del av gåvorna går direkt till Moravakyrkan i Nicaragua och deras hjälparbete. Detta arbete fokuseras på att möta basala behov av till exempel mat, läkemedel, enkla tak över huvudena, att rena brunnar som har förorenats och att göra pastorala besök.

För knappt två veckor sedan slog orkanen Eta till med full kraft och översvämningar och jordskred fortsätter att drabba stora delar av regionen. Situationen var minst sagt redan förödande när ännu en kraftfull orkan nu slagit till i Nicaragua och Honduras.

– Nu har jag varit vaken i 36 timmar. Jag har arbetat konstant. Försökt att rädda det som räddas kan. Min familj och jag flyttade våra tillhörigheter till pastorns hus, som vi tänkte var säkert. Där satt vi också alla ihopkrupna när det vindarna började ta i. Huset började skaka och vi hörde hur vindarna tog tag i takplåten. Då sprang vi över till en grannes hus, men vi fick inte med oss några saker. Taket till pastorns hus blåste av och de saker som var lätta flög iväg. En del saker har jag hittat när jag gått runt och letat. Som ett under så höll mitt eget lilla hus. Här är vi nu, pastorns stora familj och min familj. Jag ligger och ska försöka sova nu. Madrassen är genomblöt, berättar Elery Fenley, som är ledare i församlingen Olivberget i Bilwi.

Diakonia arbetar på plats i Nicaragua och Honduras med humanitära insatser för att hjälpa de drabbade efter orkanerna och tillsammans gör vi den här insamlingen. Diakonia delar just nu ut hygienartiklar och kläder samt arbetar med evakuering av drabbade. Equmeniakyrkan och Svenska Alliansmissionen är huvudmän för Diakonia.

– Katastrofer som den här går aldrig att förutspå, vilket gör den här insamlingen hamnade nära inpå vår stora internationella insamling som börjar första advent. Vi har tagit fram olika material, texter och filmer för församlingarna att använda sig av. Den stora insamlingen kommer vi att lyfta som vanligt i olika kanaler och är avgörande för vår gemensamma internationella mission, säger Ulrika Morzán, samordnare för Latinamerika.

Var med och be för Nicaragua, Honduras och alla de människor som drabbats av katastroferna. Tack för din gåva!

Du kan ge en gåva till insamlingen via Diakonias hemsida eller genom Facebook-insamlingen.

Olivbergets kyrka efter orkanen Eta