Oljemålning - upptramnade stigar mot en kyrka

Gestalta tron

Samling

Viktoria Jannerland, oljemålningar

Dans

Elin Hedin, dans – Karin Andelius, koreografi – Erika Stenlund, video

I denna film är dansen teologisk praktik. Rörelserna och den kvinnliga kroppen pendlar mellan att finnas i uppgörelse och bekännelse. Med Kyrka och med Gud. I uppgörelse med den patristiska teologin och den manliga språkvärld som präglat kyrkan genom historien. I bekännelse av reduktion och förnekelse av sig själv. Och av en Gud som är större.

Martin Åsander, Jenny Dobers, Jan Mattsson

Tre sånger som är tänkta att användas i gudstjänst. Sångerna finns i körsättning och kan således varieras i framförande. De är skrivna som församlingssånger och kan ledas på olika sätt; orgel, kör, kompband, a capella. Sammanhanget och den som leder kan bäst avgöra det.

Du som är

Text: Psaltaren 145, Jenny Dobers
Musik: Martin Åsander

Detta är en tacksam lovsång till Gud som är och finns i allt. Ibland kan vi tänka att Gud bara finns i det vackra och storslagna. Om vi lyssnar och öppnar våra ögon varje dag kan vi kanske se, känna och höra Gud i fartvinden, ljudet av grus eller i parkbänkens famntag. Gud finns i hela skapelsen och därför vill vi och hela skapelsen lovsjunga och tacka.

Gud du är här och nu

Text: Jenny Dobers, Martin Åsander
Musik: Martin Åsander

En tidigare formulerad överlåtelsebön blev inspiration till denna sång som kan passa i början av gudstjänsten. Vi kommer till gudstjänsten, den kristna kyrkans nav, med olika förutsättningar och sinnesstämningar. Med glädjeämnen, smärta och sorger – stora som små. Gudstjänstens kontinuitet bidrar till att vi mitt i detta får dela det vi bär och, om vi vill, överlämna det till Gud.

Sången som du både sjunger och hör

Text: Jan Mattsson
Musik: Martin Åsander

Tanken att Gud har startat lovsången som vi sjunger och att Gud både sjunger och hör ger inspiration till denna glada och fartfyllda lovsång. Här återfinns också tematiken kring treenigheten – att Gud finns i skapelsen, nära och i oss.

Dogge Doggelito och Jan Mattsson

Öppet Nära

Den här rappen är ett samarbete mellan Dogge Doggelito och Jan Mattsson. Den passar för inledningen av gudstjänsten, i första flödet ”samling”.

Den finns i flera versioner för att kunna användas utifrån de lokala förutsättningarna.

1. Det går att spela upp hela inspelningen med alla rösterna, och församlingen lyssnar.
  2. Kanske finns det en kör, eller några som gillar att sjunga. Unisont eller i stämmor, barn och eller vuxna. Då kan omkvädet sjungas och Dogge rappar. Självklart kan omkvädet också sjungas unisont.
  3. Kanske det finns någon eller några som vill pröva på att rappa, men inte sjunga omkvädet. Då finns en version där inte Dogge rappar, men med förinspelad sång i omkvädet.
  4. Om det finns både rappare och sånglust så finns en version med enbart bakgrundsmusiken.

Den här versionen kan uppmuntra fler att göra egna bakgrunder, egna texter, egna melodier. Då har det här arbetet givit goda ringa på vattnet.