Fotboll i Ryssland

Denna text publicerades första gången den 24 januari, 2012. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Arbetet som Europasekreterare kan omfatta väldigt diverse saker. För en person som jag, som saknar allt sportintresse, kan det innebära att sitta med på ett planeringsmöte om fotboll i Ryssland! Och det gör jag med glädje, för fotboll är ett utmärkt sätt att bygga kontakter. Under ett antal år har Missionskyrkan och equmenia samarbetat med församlingen i Asbest om ett fotbollsläger för ungdomar. Dessa läger har utgjort ett bra sätt att nå ut till ungdomar, som jag själv kunde konstatera  då jag var i Asbest ifjol. Några ungdomar som vi mötte på gatan visste inte mycket om kyrkan men fotbollslägret kände de till! ”Jaså var det denna kyrka som ordnade det? Jo vi träffade dem, häftigt var det!”

Men även kyrkor på andra platser har uppmärksammat vad som händer och flera ryska församlingar har visat intresse. Därför är planeringen detta år lite mer komplicerat för det blir inte ett utan tre läger på olika platser. Förutom i Asbest, i slutet på juni, blir det redan i mars månad ett i Tjeljabinsk, som ligger ca 15 mil söder om Jekatrinburg och Asbest. Där planterar församlingen i Asbest sin 27e församling! Tjeljabinsk är en stor stad med över en miljon invånare (Asbest har 70 000) så idrottsverksamheten kan potentiellt nå väldigt många. Ledare från både Sverige och Asbest kommer att vara med.

Men dessutom blir det ett fotbollsläger i Rjazan under sommaren. Rjazan ligger 20 mil från Moskva, och har en svensk vänförsamling i Ljurhalla Missionsförsamling, som också är med och jobbar med detta läger. Ifjol hälsade folk från Rjazan på i Asbest och nu kommer de under augustimånad att ha ett eget läger med hjälp från både Sverige och Asbest! Vi får alla vara med och be för dessa kommande satsningar, och på så sätt kan vi alla vara med i matchen!