Fredsbok delades ut vid Riksmötets öppnande

I samband med Riksmötets öppnande fick alla den nya boken ”Fred är vägen till fred”.

Denna text publicerades första gången den 17 september, 2013. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

I samband med Riksmötets öppnande fick alla den nya boken  ”Fred är vägen till fred”. I huvudtexten ”ett utkast till en fredsteologi” tar KG Hammar med läsarna på ett bibelstudium kring texter om våld och ickevåld, krig och fred. Bland övriga medverkande i boken finns bland annat Equmeniakyrkans Sofia Camnerin och Lasse Svensson.

Boken_Storkyrkan_460

Storkyrkan var idag fylld till bredden av Sveriges makthavare. Som en röd tråd genom den interreligiösa gudstjänsten gick ordet ”fred”. Medverkade gjorde Sigrid Kahle som höll högtidstalet. Hon talade om att den gyllene regeln, allt vad ni vill att människorna ska göra för er ska ni också göra för dem, finns uttryckt i alla skriftreligioner.

I samband med gudstjänsten fick Sveriges kristna råd möjlighet att dela ut den nya fredsboken ”Fred är vägen till fred”. Boken är högaktuell och anlände sent igår kväll från tryckeriet. Riksdagens ledamöter och den kungliga familjen var först ut att få varsitt exemplar. Den officiella lanseringen av boken sker först i samband med Bok- och Biblioteksmässan i Göteborg.

Förhoppningen är att många kyrkor ska engagera sig i fredsfrågan, särskilt som 2014 är ett märkesår och kommer uppmärksamma att Sverige haft fred i 200 år. Dessutom ska en ny försvarsöverenskommelse göras och det är valår. Därför var det också viktigt att alla riksdagsledamöter skulle få varsitt exemplar av den nya fredsboken. Boken följer upp Kyrkornas Världsråds konferens i Kingston och ingår i kyrkornas arbete med Fredsagenda 2014 samt i förberedelserna för KVs generalförsamling i Busan hösten 2013.